لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

کری: مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ با حفظ تحریم‌ها ادامه خواهد یافت


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در يک گفت وگوی تلويزيونی که روز يکشنبه ۱۹ آبان پخش شد در خصوص گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی گفته است که واشينگتن در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی «کور» و «ابله» نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری که با شبکه تلويزيونی آمريکايی «ان‌ بی سی» صحبت می‌کرد، گفته است که هدف آمريکا در مذاکرات با ايران در گام نخست توقف برنامه هسته‌ای اين کشور است. با اين حال مذاکرات ضمن پابرجا بودن تحريم‌ها، ادامه خواهد داشت.

وی همچنين گفته است:کسی در خصوص از بين بردن ساختار تحريم‌های موجود مذاکره‌ای نکرده است. فشار همچنان باپرجا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه آمريکا افزوده که «هيچ شکافی» بين دولت باراک اوباما و اسرائيل در خصوص تعهد ايالات متحده در قبال اين متحد خود در جريان مذاکرات هسته‌ای با ايران وجود ندارد.

مصاحبه وزير امور خارجه آمريکا پس از گفت‌وگوهای سه روزه اعضای گروه ۱+۵ با ايران در ژنو در روز یکشنبه پخش شده است. در جريان اين مذاکرات فشرده که روزهای آخر آن با حضور وزيران امور خارجه آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و آلمان به همراه ايران برگزار شد دو طرف به توافقی برای حل مناقشه هسته‌ای تهران دست نيافتند. اما آقای کری بامداد روز يکشنبه گفته بود که اختلافات با ايران کمتر شده است.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تاکيد کرده است: «شماری از متخصصان توانمند و جدی در دولت ما که عمر خود را صرف مسائل ايران و سلاح‌های هسته‌ای و منع گسترش اين تسليحات کرده‌اند، هم اکنون در مذاکرات حضور دارند.»

جان کری تصريح کرده است: «کور نيستيم و فکر هم نمی‌کنم که احمق باشيم. به خوبی می‌دانيم که چه اقداماتی به نفع ما، جامعه بين‌المللی و به ويژه متحدان ما مانند اسرائيل و کشورهای حوزه خليج (فارس) است.»

در جريان مذاکرات سه روزه ايران و گروه ۱+۵ هنگامی که وزيران امور خارجه آمريکا، بريتانيا، آلمان و فرانسه به مذاکرات در ژنو پيوستند، اميدواری ها برای دستيابی به توافقی با ايران برای حل مناقشه هسته‌ای تهران افزايش يافت. اما اين مذاکرات بدون نتیجه به پايان رسيد و طرفین تنها اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات در ۲۹ آبان ماه برگزار خواهد شد.

جان کری با اين حال در مصاحبه با «ان‌بی‌سی» تصريح کرده است: آمريکا مصمم است که يا يک توافق خوب حاصل خواهد شد یا هيج توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی اضافه کرده است: به همين دليل بود که ما در دو روز گذشته توافق را نهايی نکرديم،‌ «چرا که ما (کشورهای ۱+۵) متحد و يکپارچه خواهان تضمين‌هايی در اين خصوص هستيم که اسرائيل و همه جهان خواستار آنها هستند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات با ايران گفته است: ما در خصوص توقف برنامه (هسته‌ای) آنها در وضعيت کنونی مذاکره کردیم ، با تضمين‌های کافی که واقعيت برنامه هسته‌ای آنها را موقعیت کنونی نشان می‌دهد. سپس ما در خصوص توافق کامل با متحدان‌مان ،‌دوستان‌مان و همه طرف‌های ذينفع مذاکره خواهيم کرد تا خواسته‌های آنها در اين مذاکرات مدنظر قرار گيرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در چند روز اخیر به شدت از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و نسبت به آنچه «توافق بد و خطرناک» با ایران می‌خواند هشدار داده است.

با این حال، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنه احتمال داد که به دلیل «شتابزدگی و اراده قوی» مذاکره‌کنندگان، به زودی توافق هسته‌ای با ایران امضاء شود اما تاکيد کرد که بايد از «يک توافق بد و خطرناک» جلوگيری کرد.

آقای نتانياهو چند ساعت پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو، گفت که در دو روز گذشته با رهبران قدرت‌های جهانی تلفنی گفت‌وگو و تاکيد کرده است که نبايد در برابر ايران کوتاه آمد و کاهش تحريم‌ها عليه ايران در مقطع کنونی اشتباهی جدی است.

این در حالی است که ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، نیز روز يکشنبه گفت که به رغم بی‌نتيجه ماندن مذاکرات ژنو، گفت‌وگوها و امکان توافق هسته‌ای با ايران ظرف چند هفته آينده وجود دارد.

وزير امور خارجه بريتانيا تصريح کرد: «ما وقت خود را تلف نکرده‌ايم اما روند مذاکرات بسيار دشوار است. ضروری است که اين وضعيت حياتی را حفظ کنيم... توافق روی ميز است و می‌تواند به سرانجام برسد.»
XS
SM
MD
LG