لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

واکنش همسر هاله اسفندیاری به گزارش روزنامه کیهان


رییس مرکز مرکز بين المللی وودرو ويلسون هفته گذشته در واشینگتن اعلام کرد که دکترهاله اسفندياری در تهران دستگیر شده است.
رییس مرکز مرکز بين المللی وودرو ويلسون هفته گذشته در واشینگتن اعلام کرد که دکترهاله اسفندياری در تهران دستگیر شده است.

شائول بخاش، همسر هاله اسفندياری در نامه ای سرگشاده که یک نسخه از آن به راديو فردا ارسال شده، «گزارش » روزنامه کيهان مورخ ۲۲ ارديبهشت درباره همسرش را «مملو از اشتباه، دروغ و تحريف های تعمدی» دانست.


رییس مرکز بين المللی وودرو ويلسون هفته گذشته در واشینگتن اعلام کرد که دکتر هاله اسفندياری، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه این مرکز که برای عیادت از مادرش به ايران سفر کرده بود، روز سه شنبه، هجدهم ارديبهشت، بازداشت شده است.


روزنامه کیهان در شماره روز شنبه خود مطلبی با عنوان «گزارش مستند کيهان هاله اسفندياری کيست؟» منتشر کرد.


متن نامه سرگشاده شائول بخاش، استاد تاريخ در دانشگاه جورج ميسون ويرجينا درباره مطلب روزنامه کیهان از اين قرار است:



نکته هایی در پاسخ به گزارش غير مستند کيهان


روزنامه کيهان چاپ تهران در صفحۀ اول شمارۀ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ خود مقاله بلندی منتشر کرد تحت عنوان « گزارش مستند کيهان هاله اسفندياری کيست؟».


به رغم آنکه مقاله «مستند» توصيف شده است، مملو از اشتباه، دروغ و تحريف های تعمدی است. نويسنده حتی توانائی آنرا نداشته که ساده ترين داده ها را به درست نقل کند. بخشی از اين نادرستی ها از اين قرار است:


دروغ است که هاله اسفندياری و شائول بخاش برای سازمان جاسوسی اسراييل کار کرده اند. انتساب جاسوسی برای موساد و يا هر سازمان ديگری کذب محض است. اين ادعا يک دروغ باقی خواهد ماند ولو آنکه کيهان بارها و بارها آن را در مقاله هايش تکرار کند.


دروغ است که هاله اسفندياری و شائول بخاش برای سازمان جاسوسی اسراييل کار کرده اند. انتساب جاسوسی برای موساد و يا هر سازمان ديگری کذب محض است. اين ادعا يک دروغ باقی خواهد ماند ولو آنکه کيهان بارها و بارها آن را در مقاله هايش تکرار کند
شائول بخاش

نادرست است که شائول بخاش سردبير کيهان بين المللی در سال های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ بوده است.


در جلد هفدهم اسناد لانه جاسوسی نيامده است که شائول بخاش يک روزنامه نگار خوب برای آمريکا است. بلکه فقط آمده است که وی روزنامه نگار خوبی است.


هاله اسفندياری و شائول بخاش صهيونيست نيستند.


نادرست است که شائول بخاش «برای يک رشته ماموريت ها و آموزش های پنهانی »به آمريکا رفته است. او ابتدا برای تحصيل فوق ليسانس به دانشگاه هاروارد در آمريکا و سپس برای ادامه تحصيل به دانشگاه آکسفورد در انگليس رفت و در سال ۱۳۵۱ موفق به دريافت دکترای خود از آن دانشگاه شد.


دروغ است که هاله اسفندياری و همسرش «توسط سرويس جاسوسی موساد به تيم داريوش همايون در روزنامه آيندگان» معرفی شدند.


در واقع هيچ يک از اين دو در جريان تاسيس اين روزنامه نبوده اند و هرگز در اين روزنامه کار نکرده اند و مطلبی در اين روزنامه منتشر نکرده اند. زمانی که روزنامه آيندگان تاسيس شد آنها در ايران حضور نداشتند.


دروغ است که هاله اسفندياری «درمرداد ۱۳۵۸به اسراييل گريخت». در واقع او چندين ماه قبل ايران را به مقصد انگليس ترک کرده بود. هاله اسفندياری هرگز در اسراييل زندگی نکرده حتی پای در آنجا نگذاشته است.


کتاب شائول بخاش در زمينه انقلاب ايران در سال ۱۳۶۴ منتشر شد و نه در سال ۱۳۶۱ . بنابراين «مجله راه زندگی» نمي توانست صفحاتی از اين کتاب را در شماره مورخه (۲۸/۱۱/۱۳۶۲) منتشر کرده باشد.


شائول بخاش در هيچ جای کتاب خود نگفته است و حتی گمانه زنی نکرده است که جمهوری اسلامی در آينده نزديک سقوط خواهد کرد.


دروغ است که هاله اسفندياری در سال های جنگ تحميلی از اسراييل به آمريکا بازگشت زيرا او هرگز در اسراييل نبود.


دروغ است که هاله اسفندياری «بخش ايران» را در« لابی رسمی اسراییل در ايالات متحده» تاسيس کرده. زيرا او هرگز برای لابی اسراييل کار نکرده است.


دروغ است که هاله اسفندياری «رييس اتاق ايران در لابی آيپک» بوده است.


هاله اسفندياری هرگز حتی يک سمينار برای « آی پک » برگزار نکرده است چه رسد به سمينارهای گوناگون.


هاله اسفندياری مسئول کنفرانس ۲۰۰۴ آيپک در زمينه برنامه اتمی ايران نبود. او هرگز جورج بوش، اهود اولمرت، هيلاری کلينتون، جان بولتون، کاندوليزا رايس و ديگران را برای سخنرانی در مجمع آي پک يا هيچ مجمع ديگری دعوت نکرده است.


اين جلسه که کيهان به آن اشاره می کند نمی توانسته «نقطه عطف فعاليت های صهيونيستی هاله اسفندياری » باشد زيرا او هرگز چنين جلسه ای ترتيب نداده، در آن شرکت نکرده، و هيچ مطلبی درباره آن نمی دانسته است.


هاله اسفندياری بنابراين هيچ گونه ارتباطی با هيچ کارگاهی که به عنوان بخشی از اين کنفرانس بوده، نداشته است.


بر خلاف ادعای نويسنده کيهان، برنامه های مرکز ودروو ويلسون و برنامه هايی که توسط هاله اسفندياری تهيه شده، «به پيشنهاد کميته اسرایيلی آی پک تنظيم» نمی شوند. هدف نهايی برنامه هایی که هاله اسفندياری تهيه کرده برای «انقلاب از درون» نبوده است. برنامه های مرکز ودروو ويلسون را آی پک تعيين نمی کند.


پنج زن عراقی که همزمان با هاله اسفندياری در کنفرانس ۱۳۸۴ شرکت کردند «هوادار اشغالگران» نبودند. آنها زنانی عراقی بودند در پی يافتن راه هايی برای باز سازی کشورشان.


«باز سازی عراق» موضوع کنفرانس آنها بود. شرم آور است که نويسنده مقاله کيهان از اين زنان وطن پرست عراقی که آنها را نمی شناسد و حتی هرگز آنها را نديده است اين گونه سخن می گويد.


اتهامی پوچ و دروغين است که هاله اسفندياری يکی از «عناصر اصلی اسراييل» و يا جاسوس موساد در جهت پيشبرد استراتژی «انقلاب مخملی» باشد.


درواقع هاله اسفندياری هرگز «ماموريت های مخفی» در ايران نداشته و يکی از «جاسوسان رسانه ای» در ايران نبوده است.


او هيچ نقشی در«ايجاد شبکه» ميان دبی و آمريکا نداشته است. هيچ ارتباطی ميان هاله اسفندياری و راديو فردا، روز آنلاين، و يا استخدام روزنامه نگار برای کار در پراگ وجود نداشته و ندارد.


اين اتهامات خيال پروری است و واقعيت ندارد. تمامی اينها جعليات شرم آور نويسنده روزنامه کيهان است.


فهرست دروغ های کيهان بی شمار است ولی من به همين ها بسنده می کنم.


تاسف آور است که کيهان يکی از دو روزنامه قديمی ايران که هنوز منتشر می شود با آن سابقه طولانی و پر ابهت اجازه می دهد که اين ميزان دروغ در صفحاتش ظاهر شود. شائول بخاش


بازداشت هاله اسفندياری در تهران


دکترهاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی که برای ديدار با مادرش به ايران سفر کرده بود، چهار ماه پس از ربوده شدن گذرنامه های ايرانی و آمريکايی اش، روز سه شنبه هجدهم ارديبهشت بازداشت شد.


وی که مديريت برنامه مطالعاتی خاورميانه را در مرکز تحقيقات «وودرو ويلسون» به عهده دارد، از ماه دسامبر و پس از ورود به ايران اجازه خروج از اين کشور را نيافته و سرانجام روز سه شنبه، پس از بازداشت به زندان اوين منتقل شده است.


خبر بازداشت وی، توسط رييس مرکز مطالعاتی وودرو ويلسون و همچنين همسرش، شائول بخاش، در اختيار رسانه های جهان قرار گرفت.


لی هميلتون، رييس مرکز بين المللی وودرو ويلسون ، گفته بود که او عليرغم ميل باطنی خود مجبور است ادامه بازداشت خانم اسفندياری توسط مقام های ايرانی را علنی کند.


به گفته خانواده خانم اسفندياری او يک هفته بعد از ورود به تهران، با تاکسی به فرودگاه می رفت که سه مرد نقابدار مسلح به چاقو تاکسی را متوقف و تهديد کردند اگر سرش را پايين نياندازد او را خواهند کشت.


مردان مسلح ساک و کيف دستی خانم اسفندياری از جمله گذرنامه های ايرانی و آمريکايی او را ربودند.


به گفته خانواده او، هنگامی که خانم اسفندياری چهار روز بعد برای تسليم تقاضانامه گذرنامه ای تازه به اداره گذرنامه مراجعه کرد از سوی شخصی که بعدا معلوم شد نماينده وزارت اطلاعات است برای «مصاحبه» دعوت شد.


به گزارش سازمان ديدبان حقوق بشر، وزارت اطلاعات ايران، پيش ازدستگيری اسفندياری، در چندين نوبت از اين محقق در دفاتر خود درخيابان آفريقا (جردن) وسپس ازآن درساختمان خيابان خواجه عبدالله انصاری، بازجويی کرده بود.


XS
SM
MD
LG