لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

نمايندگان آمريکايی: اوباما تا انتخابات رياست جمهوری ايران صبر نکند


گروهی از نمايندگان کنگره روز پنجشنبه از باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا خواسته اند تا هرچه زودتر با ايران وارد گفت وگو شود و منتظر انتخابات ریاست جمهوری ايران در خردادماه نماند.

هفت تن از قانونگذاران بلندپايه حزب دموکرات در مجلس نمايندگان آمريکا در نامه ای به آقای اوباما خواهان آغاز هر چه زودتر گفت وگوهای واشينگتن با تهران شدند.

اما اين نمايندگان درعين حال هشدار دادند که چنين گفت وگوهايی بايد نتيجه سريعی در زمينه برنامه هسته ای ایران در پی داشته باشد.

اين نمايندگان در نامه خود نوشته اند:تعامل بايد جدی و با اعتبار باشد و زمان آن نمی تواند برای هميشه ادامه داشته باشد.

نمايندگان آمريکايی در اين نامه تاکيد کرده اند:هرگونه گفت وگو با ايران بايد تهران را وادار کند تا غنی سازی اورانيوم را به طور قابل تاييدی، متوقف کند.

تا انتخابات ایران نباید صبر کرد

اين نمايندگان در بخش دیگری از نامه خود خطاب به آقای اوباماتاکید کرده اند که روند تعامل نمی تواند تا ماه خرداد که انتخابات رياست جمهوری ايران برگزار می شود، به تعويق بيفتد.

باراک اوباما در پیام نوروزی خود ابراز اميدواری کرده بود مناسبات ايران و آمريکا بهبود يابد و پيوندی سازنده ميان دو کشور برقرار شود.

آقای اوباما تاکید کرده بود که «ما اختلافاتی جدی داريم که با گذشت زمان بر آنها افزوده شده است. دولت من اکنون به ديپلماسی متعهد است که طيف کاملی از مسائلی را که پيش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ايجاد پيوند سازنده ميان ايالات متحده، ايران و جامعۀ جهانی است.»

این نمایندگان خواهان آغاز مذاکرات تهران و اشینگتن هستند تا هرچه زودتر مشخص شود که آیا از این طریق می توان ایران را ترغیب کرد که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا نه.

در اين نامه همچنين آمده است اگر تهران به فعاليت های خود در زمينه ی غنی سازی ادامه دهد واشنيگتن و متحدان آن بايد برای تشديد تحريم ها عليه ايران اماده باشند.

نويسندگان نامه از جمله استونی هوير دموکرات و رييس اکثريت، روسای کميته نيروهای مسلح، اطلاعات و روابط خارجی مجلس نمايندگان دراين نامه متذکر شده اند که اگر ما واقعا می خواهيم ايران به سلاح هسته ای دست نيابد، اقدامی فوری ضروری است.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید که برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.

اين نمايندگان تاکيد کرده اند برنامه اتمی ايران بايد به موضوعی در صدر روابط آمريکا با روسيه و چين بدل شود.

باراک اوباما برخلاف جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، که ايران را به عنوان يکی از کشورهای عضو محور شرارت معرفی کرد خواهان گفت و گوی مستقيم و بدون قيد و شرط با رهبران جمهوری اسلامی شده است.

واشينگتن می گويد که در حال بازنگری سياست های خود در قبال ايران است و اخيرا از اين کشور برای شرکت در کنفرانس افغانستان که در لاهه برگزار می شود دعوت به عمل آورده است. ايران اين دعوت را پذيرفته است.
XS
SM
MD
LG