لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

کميته صيانت از آراء، شورای نگهبان را به ارائه اطلاعات «خلاف واقع» متهم کرد


کميته صيانت از آرای ميرحسين موسوی در بيانيه شماره ۱۶ خود در پاسخ به گزارش تفصيلی شورای نگهبان ايران در مورد انتخابات رياست جمهوری، اين شورا را به ارائه اطلاعات «خلاف واقع» متهم کرده است.

شورای نگهبان گزارش تفصیلی خود درباره دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را ماه گذشته منتشر کرد که در آن پاسخ های این شورا به شکایت‌ها و اعتراض‌های نامزدهای معترض مطرح شده بود.

به گزارش قلم نيوز، وب سايت خبری ميرحسين موسوی، کمیته صیانت آرای ستاد این نامزد اصلاح طلب «ريشه ابهامات و تخلفات» انجام شده در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد را در موضع‌گيری‌های «جانبدارانه بسياری از شخصيت‌ها و مسئولان کشور از جمله بيشتر اعضای شورای نگهبان از يکی از نامزدها» دانسته است.

کميته صيانت از آرای ستاد مير حسين موسوی همچنين می گويد: اين رويکرد شورای نگهبان، باعث خارج شدن اين نهاد از «موضع بي طرفی» و «به نهادی سياسی با برخورداری از موقعيتی متمايز و تأثيرگذار با پشتوانه امتيازات اداری و حکومتی تبديل» کرد.

پس از آنکه وزارت کشور جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد را به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهوری اعلام کرد، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد اعتراضات به نتيجه انتخابات بود.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، معتقدند که به تقلب گسترده، نتايج اين انتخابات می بايست باطل شود.

کميته صيانت از آراء با اشاره به گزارش تفصيلی شورای نگهبان درباره دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری می گويد: اين گزارش در موارد مهمی چون «قطع غير معمول سيستم پيامک درست در شب قبل از رای‌گيری»، قطع اينترنت، «قطع تلفن‌های کميته صيانت از آرا در عصر روز رای‌گيری» و «اظهار نظر سريع بعضی از اعضای شورا در مورد صحت انتخابات پيش از بررسی و رسيدگی به شکايات» اشاره نکرده است.

کميته صيانت آرا همچنين از رويکرد شورای نگهبان در قبال حوزه های انتخابيه ای که بيش از ۹۹ درصد از واجدين شرايط در انتخابات شرکت کرده بودند، انتقاد کرده است.

در اين بيانيه آمده است: «مشارکت بيش از صددر صدی واجدان شرايط در ۱۹۲ بخش و سهم بسيار بالای آراء نامزد مورد علاقه آقايان در آنها تعداد غير عادی صندوق هايی که تعداد کل آراء آنها به دو صفر(۰۰) ختم می‌شوند (به طور نرمال بايد ۱ درصد صندوق‌های هر شهرستان آراء‌شان به (۰۰) ختم شوند در حالی که در تعدادی از شهرستان‌ها اين نسبت باشد. ۲۳ درصد، ۲۹ درصد، ۲۰ درصد، ۱۹ درصد و... است، که می‌تواند حداقل حاکی از پرکردن برگ رای‌های باقيمانده دسته قبض‌ها در شعبه باشد.»

اين بيانيه تصريح می کند : اين سهم از مشارکت در انتخابات بيشتر در مناطقی رخ داده است که « منطقه محروم و مهاجر فِرِست‌اند نه مهاجرپذير يا توريستی.»

به رغم اعتراض نامزدهای های اصلاح طلب به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان پس از تمديد ۵ روزه فرصت دريافت شکايت، صحت انتخابات رياست جمهوری را تاييد کرد و محمود احمدی نژاد نيز روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی مراسم تحليف را برگزار کرد.

اين در حالی است اعتراضات به نتايج اين انتخابات همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG