لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

چین و ژاپن خواهان توقف خشونت ها در میانمار شدند


براساس گزارش خبرگزاری ها در اين درگيری ها تاکنون دست کم ۱۰ نفر کشته شده است که يکی از کشته شدگان يک روزنامه نگار ژاپنی است.
براساس گزارش خبرگزاری ها در اين درگيری ها تاکنون دست کم ۱۰ نفر کشته شده است که يکی از کشته شدگان يک روزنامه نگار ژاپنی است.

همزمان با ادامه ناآرامی ها در ميانمار، چين و ژاپن دو متحد سياسی و اقتصادی اين کشور روز شنبه بیست و نهم سپتامبر از نظاميان حاکم خواستند تا در برخورد با تظاهرات مردم از خشونت استفاده نکنند.


وزارت امورخارجه چين در بيانيه ای اعلام کرد بريتانيا و رهبران اتحاديه اروپا از چين در خواست کرده اند تا با استفاده از نفوذ خود برای جلوگيری از ادامه سرکوب تظاهرات در ميانمار استفاده کند.


در ادامه اين بيانيه آمده است ون جيابائو، نخست وزيرچين، به گوردن براون، نخست وزير بريتانيا، اطمينان داده است که پکن از نزديک «وضعيت کنونی » در ميانمار مورد توجه قرار می دهد.


آقای جيابائو افزوده است:«چين اميدوار است که طرف های در گير در ميانمار نسبت به وضعيت کنونی خويشتنداری کرده و با استفاده از شيوه های صلح اميز هر چه زودتر ثبات را به کشور باز گردانند.»


نخست وزير چين همچنين تصريح کرده است که جامعه بين المللی می بايست کمک های «سازنده» برای حل وضعيت کنونی ارايه کند.


تظاهرات در روز های اخير در پی اعتراض راهبان بودايی نسبت به افزايش بهای سوخت از۱۹ سپتامبر آغاز شد و برخورد خشونت آميز نيروهای دولتی با آنان، يک موجی از تظاهرات را در پی داشت که در نهايت مردم عادی نيز به تدريج به اين اعتراض ها پيوستند.


براساس گزارش خبرگزاری ها در اين درگيری ها تاکنون دست کم ۱۰ نفر کشته شده است که يکی از کشته شدگان يک روزنامه نگار ژاپنی است.


تظاهرات در روز های اخير در پی اعتراض راهبان بودايی نسبت به افزايش بهای سوخت از۱۹ سپتامبر آغاز شد و برخورد خشونت آميز نيروهای دولتی با آنان، يک موجی از تظاهرات را در پی داشت که در نهايت مردم عادی نيز به تدريج به اين اعتراض ها پيوستند

در همين حال، آقای بروان گفته است که همزمان با ديدار نماينده ويژه سازمان ملل متحد از ميانمار، با رهبران ديگر کشورها، از جمله جورج بوش ، رییس جمهوری امریکا، برای پايان دادن به شرايط کنونی رايزنی کرده است.


در همين زمينه در ديدارماساهيکو کومورا، وزير امورخارجه ژاپن با کنجی ناگی، وزير امورخارجه ميانمار، در مقر سازمان ملل در نيويورک از مرگ روزنامه نگار ژاپنی و استفاده از زور در برخود با تظاهرات کنندگان «شديدا ابراز تاسف» کرده است.


ژاپن بزرگترين اعطا کننده کمک های اقتصادی به ميانمار است. به گزارش برخی خبرگزاری ها، جمعيت ميانمار در حدود ۵۵ ميليون نفر برآورد می شود.


سفر نماينده ويژه سازمان ملل متحد به ميانمار


همزمان با تلاش جامعه بين المللی برای ترغيب نطاميان ميانمار به استفاده نکردن از خشونت، ابراهيم گمبری نماينده سازمان ملل روز شنبه ۲۹ سپتامبر راهی ميانمار شد تا رهبران نظامی اين کشور را تشويق به مذاکرات صلح جويانه برای پايان بخشيدن به بحران اين کشور کند.


وی در ديدار خود با حاکمان نظامی ميانمار تلاش خواهد کرد تا آنان را متقاعد سازد که از نيروی نظامی در سرکوب مخالفان استفاده نکنند.


نماينده سازمان ملل از ژنرال های شورای حاکم بر ميانمار می خواهد که برای پايان دادن به تظاهرات مردم، به جای استفاده از اسلحه با آنان گفت و گو کنند.


به گزارش رويترز، جرج يئو، وزير امور خارجه سنگاپور، در مورد سفر آقای گمبری گفت: «وی بهترين اميد ما است و هر دو طرف به وی اعتماد دارند.»


ابراهيم گمبری، وزير امور خارجه سابق کشور نيجريه، در پاسخ به اين سوال که آيا با «آنگ سان سو چی»، رهبر زندانی جنبش هوادار دموکراسی ميانمار و برنده جايزه نوبل صلح نيز ديدار خواهد کرد يا نه؟، گفت: «من با تمام کسانی که لازم است ملاقات خواهم کرد.»


خواسته های راهبان بودايی از دولت، افزايش آزادی های دموکراتيک، آزادی فعالين سياسی و بهبود شرايط اقتصادی در اين کشور است.


اين تظاهرات به مرور ابعاد گسترده ای به خود گرفت و روز چهارشنبه گذشته نيروهای نظامی اين کشور به صفوف تظاهر کنندگان آتش گشودند.


در حال حاضر بسياری از معابد به حاصره نيروهای مسلح در آمدند و فقط تعداد کمی از راهبان در خيابان ديده می شوند. در سال ۱۹۸۸ نيز قيام مردمی عليه حکومت با واکنش شديد ارتش رو به رو شد و حدود سه هزار نفر کشته شدند.


راهبان گزارش دادند که از روز چهارشنبه که ارتش سرکوب تظاهرات را آغاز کرده، شش نفر از «برادران» آنها جان باختند.


از سوی ديگر تلويزيون دولتی ميانمار گزارش داده است که از آغاز اعتراض ها در چهارشنبه گذشته تا کنون ۹ نفر در اين تظاهرات کشته شده اند.


با اين حال برخی منابع ديگر می گويند که تعداد کشته شدگان خشونت های اخير ارتش در ميانمار، بيشتر از آمارهای رسمی است.


XS
SM
MD
LG