لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

ناتو عمليات منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را اجرا می کند


آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو
آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو
آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه اعلام کرد که اين پيمان فرماندهی اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را به دست خواهد گرفت.

اين در حالی است که بیست و هشت عضو پيمان ناتو در خصوص بخش اصلی قطعنامه شورای امنيت يعنی عمليات حفاظت از غيرنظاميان و حمله به نيروهای زمينی لیبی به توافقی دست نيافتند و رهبري این عمليات بر عهده آمريکا خواهد بود.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، پیشتر روز پنجشنبه، در خصوص مذاکرات بر سر انتقال رهبری عمليات نظامی در ليبی به ناتو گفت:«اينک يک توافق اصولی وجود دارد.»

احمد داوود اوغلو که پس از انجام گفتگوی تلفنی با وزيران امور خارجه آمريکا بريتانيا و فرانسه صحبت می کرد، افزود:«عمليات به طور کاملا به ناتو منتقل می شود و يک مرکز فرماندهی و کنترل برای اين عمليات وجود خواهد داشت.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از اعضای پيمان آتلانتيک شمالی، از جمله ترکيه مخالف دخالت ناتو در عمليات زمينی در ليبی هستند.

در همين زمینه، دريابان بيل گورتنی، يک مقام ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا ، می گويد: تلاش ها برای واگذاری رهبری عمليات نيروهای اتئلاف به ناتو در جريان است و احتمالا تا روز شنبه اين مهم اتفاق خواهد افتاد.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نسبت به رويکرد دولت معمر قذافق در خصوص عمل نکردن به قطعنامه های شورای امنيت هشدار داده است.

بان گی مون می گويد نماينده ويژه اش در ليبی به حکومت معمر قذافی هشدار داده است در صورتی که آتش بس اعلام نکند، شورای امنيت اقدامات بيشتر عليه حکومت ليبی اتخاذ خواهد کرد.

در همین حال، هوايپماهای نيروهای ائتلاف روز پنجشنبه با گسترش قلمرو عملياتی خود مناطق بيشتری که درکنترل نيروهای وفادار به معمر قذافی قرار دارند را بمباران کردند.

فرانسه نیز اعلام کرده است به حملات هوايی عليه نيروهای وفادار به معمر قدافی«تا زمانی که ضروری» باشد، ادامه خواهد داد و ايتاليا نيز وعده داده است مشارکت خود را در عمليات نيروهای ائتلاف افزايش دهد.

منابع نظامی می گويند هواپيماهای فرانسوی يک پايگاه هوايی ليبی را در عمق ۲۵۰ کيلومتری اين کشور بمباران کرده اند و درهمين حال گزارش هايی از شنيدن صدای انفجار و شليک ضد هوايی در طرابلس، پايتخت ليبی، منتشر شده است.

ادامه در گيری ها

به گزارش رويترز، حملات هوايی نيروهای ائتلاف روز پنجشنبه نتوانسته مانع پيشروی تانک های طرفداران معمر قذافی در داخل شهر مصراته شود.

طبق اين گزارش مخالفان می گويند با فرا رسيدن شب تانک های طرفداران معمر قذافی وارد شهر شده و در اطراف بيمارستان اين شهر موضع گرفته اند.

يک پزشک در بخش غربی مصراته پيش از قطع تلفن های اين شهر گفته بود:وضعيت خيلی وخيم است.

روز پنجشنبه نبرد بين نيروهای وفادار به معمر قذافی و مخالفان ادامه داشت و به گفته مخالفان در شهر اجدابيه درگيری های شديد رخ داده است.
XS
SM
MD
LG