لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

باراک اوباما: جهان ایران هسته ای را نمی پذيرد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفت: دستيابی ايران به سلاح اتمی می تواند به يک مسابقه تسليحاتی در خاورميانه منجر شود.

باراک اوباما در پاسخ به اين پرسش خبرنگار آسوشيتدپرس درباره دستيابی ايران به سلاح اتمی در يکسال آينده، گفت که نه تنها وی ايده دستيابی ايران به سلاح اتمی ايران ظرف يکسال آينده را نمی پذيرد کند، که جامعه جهانی نيز نخواهد پذيرفت.

وی افزود: با توجه به اين که جامعه جهانی هم خواستار يک ايران عاری از سلاح اتمی است حال با توجه به مطالبی که می دانيم، اين که چگونه از نقطه ای که قرارداريم به نقطه مطلوب برسيم، خود چالش بزرگی است.

رييس جمهور آمريکا سپس با اشاره به رويدادهای خونين پس ازانتخابات در ايران و تلاش برای جلوگيری از دستيابی اين کشور به سلاح هسته ای گفت: در واقع با رويدادهای پس از انتخابات در ايران اين مسئله دشوارتر شده است.

در جريان اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های مسالمت آميز معترضان بود و به گفته فرمانده نيروی انتظامی ايران، در جريان این اعتراضات۲۰ نفر کشته شده اند.

باراک اوباما همچنين با اشاره مواضع کشورهای ديگر در قبال برنامه هسته ای ايران گفت: بايد توجه داشت که اين مسئله فقط موضع آمريکا نيست، و نگرانی اين نيست که ايران فقط تهديدی برای ما وبرای متحدينی همچون اسرائيل و يا برای همسايگانش در منطقه است، بلکه نگرانی عمده و واقعی مجهز شدن ايران به سلاح هسته ای در واقع مسابقات تسليحاتی را در منطقه راه می اندازد و کشورهایی چون مصر، عربستان سعودی و ترکيه ناگهان فکر می کنند که بايد در اين راه گام بگذارند.

ريیس جمهور آمريکا تصريح کرد: اگر شما در يکی از حساس ترين نقاط جهان شاهد اين باشيد که همه خود را تا دندان مسلح به سلاح هسته ای کنند، در واقع شرايطی را برای يک فاجعه بالقوه فراهم می سازيد.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست یابد. ایران با رد این اتهام می گوید: برنامه هسته ایش صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

آقای اوباما روز شنبه چهارم ژوئیه به مسکو سفر خواهد کرد تا با همتای روسی خود درباره مسائل مهمی از جمله مسئله ايران گفت و گو کند.

در همین زمینه، دنيس مک دونا، از مشاوران ارشد باراک اوباما در مسايل سياست خارجی، درباره سفر رييس جمهوری آمريکا گفت: موضوع ايران در صدر و مرکز توجه هر دو سفر آقای اوباما به روسيه و نشست سران «جی ۸» در ايتاليا قرار خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG