لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

«باراک اوباما به آيت الله خامنه ای نامه نوشته است»


روزنامه آمریکایی «واشينگتن تايمز» در گزارشی نوشته است: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران، در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواهان بهبود روابط دو کشور شده است.

اين روزنامه آمريکايی به نقل از يک ايرانی مطلع از اين پيشقدم شدن نوشته است: اين نامه در بين چهارم تا دهم ماه مه ارسال شده است و در آن درباره برنامه هسته ای ايران و آغاز گفت و گو های دو جانبه صحبت شده است.

يک مقام دولتی آمريکا در گفت و گو با واشينگتن تايمز حاضر نشد درباره اين نامه صحبت کند ولی ارسال چنين نامه ای را نیز رد نکرد.

اين مقام دولتی آمريکا که نامش فاش نشده، تصريح کرد: کاخ سفيد از زمان روی کارآمدن باراک اوباما در تلاش بوده است تا با مقامات ايران از کانال های مختلف ارتباط برقرار کند.

وی همچنين به پيشنهاد قدرت های بزرگ جهان در گروه ۱+۵ به ايران در ماه آوریل اشاره کرد که از جمهوری اسلامی ايران خواسته بودند تا مذاکرات هسته ای را از سر بگيرد.

واشينگتن تايمز نوشته است: نامه رييس جمهور آمريکا به رهبر ايران از طريق سفارت سوييس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است به مقام های وزارت امور خارجه ايران تحويل داده شده است.

طبق اين گزارش، رهبر ايران در جريان نماز جمعه هفته گذشته به طور ضمنی ارسال چنين نامه ای را تاييد کرد.

آيت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته با تاييد نتايج انتخابات رياست جمهوری ایران به اظهارات باراک اوباما درباره نا آرامی های بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: «اين سخنان در حالی بيان می شود که از آن طرف نامه می نويسند و ابراز علاقه برای روابط و اظهار احترام به جمهوری اسلامی می کنند، کدام را بايد باور کرد؟»

باراک اوباما پيشتر چندين بار تاکيد کرده بود که تصميم گيرنده اصلی در سياست های جمهوری اسلامی ایران، آيت الله علی خامنه ای است.

به همين دليل کارشناسان مسايل سياسی پيش بينی می کردند که رهبر ايران هدف نهايی برای تعامل بين واشينگتن و تهران باشد.

ماه مارس گذشته، روزنامه روزنامه آمريکايی «بوستون گلوب» به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشته بود که باراک اوباما پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به آیت الله علی خامنه ای نامه خواهد نوشت.

باراک اوباما در ژانويه ۲۰۰۹ قدرت را در دست گرفت، و از همان زمان تاکيد کرده است که خواهان تعامل با ايران بر سر مسائل مختلف است.

در همين حال باراک اوباما اظهارات روز سه شنبه بر اين نکته تاکید کرد که رويکرد ايران در قبال بحران پس از انتخابات در ادامه شیوه تعامل با تهران موثر خواهد بود.

آقای اوباما روز گذشته گفته بوده که رويکرد ايران در برخورد با تحولات پس از انتخابات دلگرم کننده نيست.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده بود رويکرد دولت ايران در قبال اعتراضات جاری نه تنها شکل دهنده آينده اين کشور است که بر روابط تهران با جامعه بين المللی تاثيرگذار خواهد بود.
XS
SM
MD
LG