لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

توافق فرانسه و آمريکا بر سر مخالفت با دستيابی ايران به سلاح اتمی


باراک اوباما (راست) و نیکلا سرکوزی
باراک اوباما (راست) و نیکلا سرکوزی
نيکلا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، روز شنبه تأکيد کرد که وی و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا بر سر جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی توافق دارند.

باراک اوباما نيز که در کنفرانس خبری با نيکلا سرکوزی صحبت می‌کرد، گفت که دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای «به شدت خطرناک» است.

اوباما همچنين افزود وی خواهان تلاشها و همکاری بيشتر ميان واشنگتن ومسکو به منظور محدود کردن سلاحهای اتمی در سراسر جهان است تا اين تلاشهای همه جانبه در جهت منع گسترش، به ايران نشان دهد که غرب فقط بر روی ايران دست نگذاشته و فقط تهران را برای سرزنش انتخاب نکرده است.

باراک اوباما برای شرکت در مراسم گراميداشت پياده شدن نيروهای متفقين در نرماندی در شمال فرانسه که مقدمه ای برای شکست آلمان نازی در جنگ جهانی بود، به فرانسه سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنامه هسته‌ای ايران يکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای باراک اوباما و نيکلا سارکوزی بود.

نيکلا سرکوزی که روز چهارشنبه با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ديدار کرده بود، در خصوص اين ملاقات گفت: «به او گفتم قبل از هرچيزی آنها (ايرانی‌ها) بايد دست آقای اوباما که به سوی آنان دراز شده است را بفشارند.»

نيکلا سرکوزی گفت: ايران می‌تواند از تکنولوژی صلح‌آميز هسته‌ای برخوردار شود، ولی نمی‌تواند قدرت نظامی اتمی داشته باشد و آنها می‌بايست اين را بپذيرند.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد برنامه هسته‌ای اين کشور صلح‌آميز و برای توليد انرژی است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است قادر نيست صلح‌آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌ای ايران را تأييد کند و در همين زمينه شورای امنيت سازمان ملل متحد طی پنج قطعنامه خواستار توقف فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم شده است.

محکوم کردن اظهارات احمدی‌نژاد

آقای سرکوزی که پس از مذاکرات با باراک اوباما صحبت می‌کرد، بار دیگر اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره نفی هولوکاست (کشتار يهوديان در جنگ جهانی دوم) را محکوم کرد.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه بار ديگر گفته بود: «هولوکاست فريب بزرگ تاريخی است و رژيم صهيونيستی جنايتکارترين رژيم جعلی تاريخ است.»

در همين زمينه، ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای حاضر در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، نيز اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره هولوکاست را باعث خدشه وارد شدن به عزت ملی ايران دانسته است.

آقای موسوی در مناظره تلويزيونی خود با محمود احمدی نژاد گفته است: اظهارات درباره هولوکاست باعث شد تا کشورهای اروپايی که نسبت به حملات اسرائيل موضع انتقادی داشتند، در کنفرانس تبعيض نژادی «دوربان ۲» در سوئيس پشت سر اسرائيل قرار گيرند.
XS
SM
MD
LG