لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

افزايش بهای نفت در آستانه برگزاری نشست اوپک


در آستانه نشست کشورهای تولید کننده نفت، اوپک، بهای نفت در روز چهارشنبه از مرز ۶۳ دلار در هر بشکه گذشت و به بالاترين سطح خود طی شش ماه گذشته رسيد.

بهای نفت خام سبک شيرين پايه بورس نيويورک در این روز به ۶۳ دلار و ۴۵ سنت رسيد. اين قيمت بالاترين رقم معاملات از دهم نوامبر گذشته تاکنون است.

بنابر گزارش خبرگزاری ها، بهای نفت در بازارهای جهانی نسبت به روز سه شنبه حداقل ۸۰ سنت افزايش داشته است.

همزمان با اظهار نظر اعضای کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، در خصوص تغيير نکردن سقف توليد اين کشورها، شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمريکا نيز بهبود يافت، که باعث ارتقای شاخص سهام در بازار شد و در نتيجه به افزايش سطح قيمت های نفت خام منجر شد.

شکيب خليل، وزير نفت الجزاير، روز چهارشنبه درباره سقف توليد اوپک گفت: اعضای اوپک توافق دارند که نيازی به تغيير ميزان توليد نيست.

وی در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران که آيا در نشست روز پنجشنبه امکان دارد اوپک سقف توليد فعلی را حفظ کند، گفت: بله فکر می کنم.

وزيران نفت ۱۲ کشور توليد کننده نفت قرار است روز پنجشنبه در صد و پنجاه و سومين نشست اوپک در وين با یکدیگر ديدار کرده و در باره بازار نفت گفت و گو کنند

غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، نيز می گويد: انتظار دارد که در نشست روز پنجشنبه کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، تغييری در سقف توليد حاصل نشود.

آقای نوذری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتظار تغيير در ميزان توليد اوپک، تصريح کرده است که گمان نمی کند تغييری حاصل شود.

علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی، نيز می گويد: احتياجی به کاهش توليد نيست. وی همچنين گفت با توجه به افزايش تقاضا انتظار می رود بهای نفت تا پايان سال جاری ميلادی به سطح ۷۵ دلار برای هر بشکه افزايش يابد.

در سال ۲۰۰۸ بهای نفت از مرز ۱۴۷ دلار برای هر بشکه گذشت. اما از آن زمان روند نزولی قیمت های ادادمه داشته است و کاهش قیمت این ماده خام برای ايران مشکل ساز شده است.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، اخيرا گفته است که بهای مناسب برای هر بشکه نفت بين ۸۰ تا ۹۰ دلار است.

رافايل راميرز، وزير نفت ونزوئلا، نيز می گويد انتظار می رود بهای نفت تا پايان سال جاری به رقم ۷۵ دلار برای هربشکه نفت برسد.
XS
SM
MD
LG