لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

حمله مقامات فلسطينی به «شبکه الجزيره» به دلیل انتشار اسناد مذاکره با اسرائيل


مقامات ارشد تشکيلات خودگردان فلسطينی روز دوشنبه شبکه الجزيره را متهم کرده‌اند که با انتشار اسناد مربوط به مذاکرات صلح و واگذاری بخش‌هايی از اورشلیم (بیت المقدس شرقی) به اسرائيل، درصدد تضعيف دولت خودگردان است.

شبکه تلويزيونی الجزيره روز يکشنبه اسنادی را مربوط به مذاکرات بين اسرائيل و مذاکره‌کنندگان فلسطينی منتشر کرد که براساس آن مذاکره‌کنندگان برای دستيابی به صلح با واگذاری بخش‌هايی از بيت‌المقدس شرقی (اورشليم) به اسرائيل و همچنين سرنوشت پناهندگان فلسطينی موافق کرده‌اند.

«ياسر عبد رابو»، مقام ارشد سازمان آزادی بخش فلسطين، روز دوشنبه گفت: امير قطر به شبکه الجزيره برای مبارزه تبلیغاتی عليه رهبری تشکيلات فلسطينی «چراغ سبز» نشان داده است.

ياسر عبد رابو گفته است که شبکه الجزيره به دنبال «بازی رسانه‌ای برای فريب مردم عادی است.»

ياسر عبد رابو همچنين تصريح کرده است گزارش شبکه الجزيره بخشی از اين مذاکرات را «انتخابی و ساختگی» منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ياسر عبد رابو با اين حال وجود چنين توافق‌هايی را رد نکرده است.

به گفته شاهدان عینی، در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن، ده ها تن از طرفداران محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تلاش کرده‌اند تا وارد دفتر شبکه الجزيره در اين شهر شوند.

طبق اين گزارش طرفداران محمود عباس در حالی که پرچم اسرائيل که بر روی آن نوشته بود «الجزيره» در دست داشتند شعار می‌دادند «الجزيره جاسوس است.»

محمود عباس، رييس تشکيلات خودمختار فلسطينی، نيز که در قاهره به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران ، شبکه «الجزيره» را به گمراه کردن مردم متهم کرد و گفت: «ماهمه چيز را شفاف می‌گوييم و چيز محرمانه‌ای نداريم.»

صائب عريقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطينی، رسانه‌ها به نادرستی موضع مذاکره کنندگان فلسطينی را تفسير کرده‌اند.

و ی در بيانيه‌ای تصريح کرده است: «مذاکرات با اسرائيلی‌ها شامل برخی ايده‌هايی بود که «فلسطينی‌ها هرگز با آن موافق نخواهند بود.»

آقای عریقات اضافه کرده که «موافقتنامه‌ای بدون تاييد مردم فلسطين امضا نخواهد شد.»

بسياری از اسناد منتشر شده توسط الجزيره مربوط به مذاکرات فلسطينی‌ها با اسرائيل در دوران اهود اولمرت، نخست وزير سابق اسرائيل، در سال ۲۰۰۸ است.

اين نخستين رويارويی تشکيلات خوگردان فلسطينی و شبکه الجزيره نيست. پس از انتشار گزارشی در خصوص نقش احتمالی محمود عباس در مرگ ياسر عرفات، رهبر سابق فلسطينی‌ها، تشکيلات خودگردان فلسطينی در سال ۲۰۰۹ دفتر شبکه الجزيره را کرانه باختری را بست.

تشکيلات فلسطينی شبکه الجزيره را به حمايت از گروه اسلامگرای حماس متهم می‌کند.

شبکه الجزيره می‌گويد: اسناد منتشره در روز يکشنبه بخش اول از يک هزار ششصد سند درباره مذاکره صلح اعراب و فلسطينی‌ها است که منتشر خواهند شد.
XS
SM
MD
LG