لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

دیدگاه سارا پی لين درباره سياست خارجی آمریکا و برنامه هسته ای ايران


سِارا پی لين برای نخستين باربا شبکه ABC مصاحبه کرد.
سِارا پی لين برای نخستين باربا شبکه ABC مصاحبه کرد.

سِارا پی لين، فرماندار آلاسکا و کانديدای جمهوری خواهان برای پست معاونت رياست جمهوری برای نخستين بار در يک مصاحبه تلويزيونی شرکت کرد.


وی در اين مصاحبه ضمن تأکيد بر مواضع سختگيرانه خود در سياست خارجی و موضوع امنيت ملی آمريکا در مورد مسئله هسته ای ايران نیز نظر خود را بیان کرد.


در دو هفته گذشته پرسشی که ذهن طرفداران حزب دموکرات و حتی برخی از طرفداران حزب جمهوری خواه در آمريکا را به خود مشغول داشته، آن است که آيا خانم سارا پی لين، فرماندار ايالت آلاسکا برای بر عهده گرفتن دومين پست مهم دولتی در ايالات متحده و حتی شايد در صورت لزوم برای تصدی رياست جمهوری امريکا از تجربه کاری لازم برخوردار است يا نه؟


خانم پی لين در مصاحبه پنجشنبه خود با بخش خبری شبکه ABC، پاسخی صريح و روشن به اين پرسش داد و گفت وقتی سناتور مک کين به من پيشنهاد پست معاونت رياست جمهوری را داد، در پذيرش آن ترديدی به خود راه ندادم. من برای اين کار آماده ام.


پس از قبول پيشنهاد سناتور مک کين اين نخستين مصاحبه خانم پی لين با يک شبکه خبری بود.


وی از اين فرصت برای دفاع از ايده سناتور مک کين مبنی بر داشتن سياست خارجی قوی استفاده کرد و گفت: اگر اسرائيل برای دفاع از خود اقدام نظامی را لازم بداند، اين تصميم را می پذيرد.


وی همچنین به روسيه هشدار داد که از خشونت با همسايگان خود پرهيز کند و به طور کلَی از رويکرد جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در جنگ با تروريسم حمايت کرد.


خانم پی لين در عين حال تلاش کرد تا بين سياست های دولت کنونی و رويکردِ تيم آقای مک کين تمايزاتی قائل شود و تصريح کرد که در طول اين سال ها اشتباهاتی نيز صورت گرفته است.


با اين همه، وی با پذيرش دکترين بوش در حملات پيشگيرانه پيش از حمله کشوری به خاک آمريکا، اين گونه اقدامات را لازم دانست.


  • «ما با اسرائيل دوست هستيم و من فکر نمی کنم اگر اسرائيل بخواهد در دفاع از خود يا برای امنيت خود دست به اقدامی بزند ما با آن مخالفتی بکنيم».
سارا پی لین

خانم پی لين گفت:«برای متوقف کردن افراط گرايان اسلامی، تروريست هايی که به دنبال آن هستند تا آمريکا و متحدان ما را نابود کنند بايد هر کاری لازم است انجام دهيم و نبايد در اتخاذ تصميمات سختی مانند اين که به کجا بايد حمله کرد و اينکه حتی چه کسی را هدف قرار داد دچار ترديد شويم».


پيش از اين مصاحبه، مشاورين سياستگذاری و سياست خارجی در تيم آقای مک کين، خانم پی لين را تا آلاسکا همراهی کردند تا مشورت های لازم را در اختيار وی قرار دهند.


نامزد جمهوری خواهان برای پست معاون رياست جمهوری در مورد توسعه ی ناتو هم گفت:« اوکراين بايد جزئی از ناتو باشد، بله گرجستان هم همين طور هر چند پوتين خلاف اين نظر داشته باشد. معلوم است که او طور ديگری فکر می کند».


«ایران اتمی برای جهان خطرناک است»


خانم پی لين در مورد ايران اظهار داشت که ايالات متحده نمی تواند به ايران اجازه دهد تا از تسليحات هسته ای برخوردار شود.


وی در پاسخ به اين پرسش که چنانچه اسرائيل از طرق نظامی قصد داشته باشد تأسيسات هسته ای ايران را از بين ببرد، آيا وی از اين اقدام پشيبانی خواهد کرد يا نه؟ گفت:«ما با اسرائيل دوست هستيم و من فکر نمی کنم اگر اسرائيل بخواهد در دفاع از خود يا برای امنيت خود دست به اقدامی بزند ما با آن مخالفتی بکنيم».


وی افزود:«من معتقدم بودن تسليحات هسته ای در دست دولت ايران تحت رهبری احمدی نژاد برای همه در جهان خطرناک است».


در تقابل با مواضع ايران که پيوسته بر صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود اصرار داشته است، خانم پی لين در ادامه اضافه کرد:«ما بايد اطمينان حاصل کنيم که سلاح های کشتار جمعی، تسليحات هسته ای به دست احمدی نژاد نمی رسد، نه از آن روی که وی از اين سلاح ها استفاده خواهد کرد بلکه وی اجازه خواهد داد تا تروريست ها بتوانند از اين سلاح ها استفاده کنند. از اين رو بايد ايران را تحت فشار قرار دهيم».


خانم پی لين از جمله طرفداران دور جديدی از تحريم ها بر عليه ايران است.


XS
SM
MD
LG