لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

مجوز «پرس تی وی» در بريتانيا لغو شد


نهاد ناظر بر رسانه‌های بريتانيا، اعلام کرده است که پروانه کار شبکه انگليسی زبان دولت ايران «پرس، تی، وی» را لغو کرده است و پخش برنامه‌های اين شبکه در بريتانيا تا پايان روز جمعه متوقف خواهد شد.

آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بريتانيا، در بيانيه‌ای اعلام کرده است : اين نهاد متقاعد نشده است که شبکه پرس تی وی بر برنامه‌هايی که پخش می‌کند کنترل دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يکی از شرايط اخذ مجوز پخش برنامه‌های تلويزيونی در بريتانيا کنترل بر نامه‌هايی است که پخش می‌شود.

آفکام می‌گويد، مجوز پخش به «پرس تی وی لميتد» در لندن داده شده است اين درحالی است تصميم‌گيری و نظارت بر برنامه‌های پرس تی وی توسط دفتر تهران انجام می‌شود.

پرس تی وی، اين تصميم آفکام را «نمونه ای روشن از سانسور» دانسته است. اما نهاد ناظر بر رسانه‌های بريتانيا می‌گويد، پيشتر پيشنهاد کرده بود برای انطباق با قوانين شبکه پروانه پخش را به تهران منتقل کند، ولی اين پيشنهاد نتيجه‌ای در بر نداشت.

آفکام می گويد، از شرکت ماهواره‌ای «اسکای» که برنامه‌های «پرس تی وی» را پخش می‌کند، خواسته است تا پخش برنامه اين شبکه را متوقف کند.

از ماه مه سال ۲۰۱۱ که مازيار بهاری، خبرنگار هفته نامه نيوزويک، از پرس تی وی شکايت کرده بود، اين شبکه با خطر قطع برنامه‌هایش مواجه بود.

مازيار بهاری در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به بازداشت و «تحت فشار» به « اعترافات تلويزيونی» مجبور شده بود. پرس تی وی در اين دوران با فرستادن خبرنگاری به زندان اوين با وی مصاحبه‌ای انجام داده که از پرس تی وی پخش می‌شود.

مازيار بهاری پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا عليه «پرس تی وی» شکايت کرد. آفکام پرس تی وی را به دليل پخش مصاحبه تحت فشار به پرداخت صد هزار پوند، معادل ۱۵۳ هزار دلار محکوم کرد.

آفکام روز جمعه اعلام کرد، اين جريمه هنوز پرداخت نشده است.

محمد سرافراز، رييس شبکه پرس تی‌‎‌وی در ماه ژانويه در نامه‌ای به آفکام خانواده سلطنتی و دولت بريتانيا را متهم کرده‌ بود که در تلاشند تا پروانه فعاليت اين شبکه لغو کنند.

پرس تی وی پخش برنامه‌های خود در بريتانيا را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. لورا بوث خواهر زن تونی بلر ، نخست وزير پيشين بريتانيا، و جرج گالوی، عضو حزب کارگر، با اين شبکه همکاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG