لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

اهدای جايزه اول موسيقی پوليتزر به نوازنده جاز آمريکايی


جايزه پوليتزر یکی از معتبرترين جايزه های هنری در آمريکا است
جايزه پوليتزر یکی از معتبرترين جايزه های هنری در آمريکا است

اورنت کلمن آهنگساز و نوازنده آوانگارد جاز آمريکايی جايزه امسال پوليتزر در رشته موسيقی را دريافت کرده است.


آهنگساز و نوازنده ساکسفون اورنت کلمن روز سه شنبه شانزدهم آوريل يکبار ديگر با شکستن سدهايی که بداهه سرايی و موسيقی غيرمتداول را از جدول های برندگان جوايز معتبر جهانی جدا می سازد، توانست رکورد تازه ای در دنيای موسيقی بومی آمريکا موسوم به «جاز» باقی بگذارد.


اورنت کلمن يکی از پايه گزاران موسيقی «جاز آوانگارد» که در ماه فوريه گذشته توانست جايزه «گرامی» ۲۰۰۶ برای «يک عمر فعاليت هنری» را از آن خود سازد همزمان نامزد دريافت جايزه بهترين آلبوم سال برای مجموعه «ساوند گرامار» با همراهی گروه چهارنفره خود شد. آلبومی که روز سه شنبه نيز جايزه «پوليتزر» را از آن او ساخت.


اورنت کلمن يکی از پايه گزاران موسيقی «جاز آوانگارد» که در ماه فوريه گذشته توانست جايزه «گرامی» ۲۰۰۶ برای «يک عمر فعاليت هنری» را از آن خود سازد همزمان نامزد دريافت جايزه بهترين آلبوم سال برای مجموعه «ساوند گرامار» با همراهی گروه چهارنفره خود شد

اورنت کلمن يکی از پيشروترين موزيسين های موسيقی جاز آمريکايی محسوب می شود که از ۵۰ سال پيش با ارائه آثار تجربی گوناگون در ميان دست اندرکاران و محافل حرفه ای اين نوع موسيقی از احترام خاصی برخوردار است .


به همين جهت نيز انتخاب آلبوم آقای کلمن به عنوان برنده جايزه موسيقی پوليتزر از اهميت ويژه ای برخوردار است و نمايانگر حرکت پيشرويی است که به جوايز موسيقی پوليتزر وسعت تازه ای می دهد.


از تاريخ آغاز اهدای اين جوايز در سال ۱۹۴۳ تا امروز تنها دو موسيقيدان آمريکايی آفريقايی تبارجورج واکر در سال ۱۹۹۶ و وينتون مارساليز در سال ۱۹۹۷ توانسته اند در رده بندی «جاز» به دريافت اين جوايز نائل شوند.


چالش های فنی و سيرو سلوک هنری موجود در موسيقی «جاز» از مدت ها پيش آن را به عنوان «موسيقی بومی و کلاسيک آمريکايی» به جهانيان شناسانده است اما قوانين سخت و رده بندی های پيچيده تا سال ۲۰۰۳ که اين مسئله صريحا مورد اعتراض آهنگساز معروف «جان آدامز» قرار گرفت اجازه ورود بخش تازه ای از موسيقی جاز بنام «آوان جاز» را به اين موسيقيدان ها نمی داد.


امروز دو تن از رهبران موسيقی «آوان جاز»، «موهال ريچارد آبرامز» و «جورج ای لوييس» وارد هيئت داوران موسيقی «پوليتزر» شده اند و به همين جهت نيز هم اکنون موسيقی «جاز اکتشافی» تبديل به يکی از مورد توجه ترين رده بندی های موسيقی در ميان دست اندرکاران اهدای جوايز «پوليتزر» شده است.


موسيقی جاز آوانگارد آقای اورنت کلمن ۷۷ ساله برای نخستين بار در سال ۱۹۵۸بيش از ۵۰ سال پيش در اجرايی در شهر لس آنجلس مورد توجه قرار گرفت . او علاوه بر نوشتن چند شبه سمفونی «جاز» يکی از پايه گزاران موسيقی «جاز فانک» و «جاز الکترونيکی» نيز بوده است.


XS
SM
MD
LG