لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

افزایش درخواست ها در ایران برای پاسخ به اظهارات احمدی نژاد


اعتراض ها به اظهارات محمود احمدی نژاد در مناظره تلويزيونی با مير حسين موسوی ادامه دارد و جبهه مشارکت، اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن صفايی فراهانی از صدا و سيما خواسته اند تا فرصت پاسخگويی به وی را داشته باشند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی در نامه ای به دادستان کل کشور و رييس سازمان صدا و سيما خواستار آن شده است تا فرصت پاسخگويی به اتهامات مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد را داشته باشد.

در نامه جبهه مشارکت امده آست: «ايشان از جمله نسبت‌های ناروايی به جبهه مشارکت ايران اسلامی و اعضای آن روا داشت بدون آنکه فرصت پاسخگويی متقابل برای ما فراهم باشد. بنابر اين خواهشمند است در همان شبکه و در همان ساعت فرصت مناسب در اختيار نمايندگان جبهه مشارکت قرار داده شود تا توضيحات لازم به مردم شريف ايران داده شود.»

محمود احمدی نژاد در مناظره تلويزيونی شامگاه چهارشنبه خطاب به ميرحسين موسوی گفته بود: «بسياری از مديران شما و آقای هاشمی دست خالی آمدند و با يک امتياز دلار هفت تومانی يا واردات و صادرات ميلياردر شدند. آقای صفايی فراهانی مدير دولت شما است، از دولت شما پولدار شده است».

ميرحسين موسوی در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ نخست وزير جمهوری اسلامی بود و اکبر هاشمی رفسنجانی برای دو دوره، رياست جمهوری ايران را بر عهده داشت.

دعوت به مناظره

در همين زمينه، محسن صفايی فراهانی، عضو جبهه مشارکت و معاون پيشين وزارت امور اقتصاد و دارايی، که دراين مناظره از سوی محمود احمدی نژاد متهم شده است در دولت مير حسين موسوی «پولدار شده» است، روز پنجشنبه آقای احمدی نژاد را به مناظره دعوت کرد.

آقای صفايی فراهانی گفته است: «آقای احمدی‌نژاد بدون هيچ سند و مدرکی در برنامه‌ای تلويزيونی، بنده و گروهی ديگر از مسوولان نظام را متهم کرده‌اند. من از همين طريق اعلام می‌کنم برای مناظره رودرو با ايشان آمادگی کامل دارم و اگر محمود احمدی‌نژاد توان پاسخگويی به اتهاماتی که به بنده زده‌اند را دارند بايد در اين مناظره شرکت کنند. اگر آقای احمدی‌نژاد از اين مناظره فرار کنند مردم می‌توانند در مورد ادعاهای کذب و دور از واقعيت ايشان قضاوت کنند.»

«طی چهار سال آقايان هيچ مدرکی که تاييد کننده ادعای کذب و دروغين ارتباط متحصنان با کنگره آمريکا باشد، نتوانستند پيدا کنند يا بسازند، از آن رو که اصلا چنين بحثی وجود نداشته است. برای دفاع از حقوق شهروندی در مورد موضوع ارتباط با کنگره آمريکا از آقای احمدی نژاد می خواهم تا مدرک خود دال بر اين موضوع را ارائه دهد.»

محمد رضا خاتمی، نایب رییس مجلس ششم
محسن صفايی فراهانی افزوده است: «بنده طی سال‌های گذشته منتقد دولت بوده‌ام و اين جريان آقای احمدی‌نژاد را به شدت ناراحت کرده است. ايشان از اينکه منتقدی جدی دارند، در هراس قرار دارند و چنين اقداماتی را نيز از همين روی صورت می‌دهند.»

تماس تلفنی با کنگره آمريکا

از سوی ديگر محمد رضا خاتمی، نايب رييس مجلس ششم و از اعضای جبهه مشارکت، نيز گفته است: «ادعای احمدی نژاد مبنی بر ارتباط متحصنان مجلس ششم با کنگره آمريکا دروغ محض است؛ اگر اتفاق افتاده بود به طور حتم نهادهای گوناگون به راحتی از اين موضوع نمی گذشتند.»

محمود احمدی نژاد در جريان مناظره با مير حسين موسوی نمايندگان مجلس ششم را متهم کرده بود که در جريان تحصن برای اعتراض به رد صلاحيت نامزدهای نمایندگی مجلس، با کنگره آمريکا تماس تلفنی داشته اند.

محمدرضا خاتمی گفته است: «طی چهار سال آقايان هيچ مدرکی که تاييد کننده ادعای کذب و دروغين ارتباط متحصنان با کنگره آمريکا باشد، نتوانستند پيدا کنند يا بسازند، از آن رو که اصلا چنين بحثی وجود نداشته است. برای دفاع از حقوق شهروندی در مورد موضوع ارتباط با کنگره آمريکا از آقای احمدی نژاد می خواهم تا مدرک خود دال بر اين موضوع را ارائه دهد.»

نايب رييس مجلس ششم تصريح کرده است: «سرتاسر مناظره شب گذشته رييس جمهور خلاف گويی بود و من اميدوارم اين خلاف گويی از اطلاعات نادرست وی برآمده باشد اما اگر خدايی ناکرده دست به دروغ گويی زده باشد ديگر تکليف ما روشن است.»

واکنش دفتر هاشمی

در مناظره چهارشنبه، محمود احمدی نژاد شماری از مسئولان جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، و علی اکبر ناطق نوری را تلويحاً متهم به فساد مالی کرد و از فرزندان آنها و همچنين بستگان غلامحسين کرباسچی، شهردار اسبق تهران و ریيس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی ديگر رقيب اصلاح‌طلب خود، به عنوان کسانی نام برد که به ثروت‌اندوزی پرداخته‌اند.

دفتر هاشمی رفسنجانی، روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی، ریيس سازمان صدا و سيما، خواستار تعيين فرصتی پيش از پايان مهلت تبليغات انتخاباتی برای پاسخگويی به اتهاماتی شد که از سوی رییس جمهور کنونی ايران متوجه آقای هاشمی و فرزندانش شده است.

در اين نامه آمده است که «در پی نسبت دادن دروغ‌ها و تهمت‌های مکرر به شخص آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و فرزندان ايشان و ايجاد شبهه در فضای انتخاباتی توسط آقای احمدی‌نژاد که فرصت دفاع و پاسخگويی نيز وجود نداشت، خواهشمند است دستور فرماييد قبل از اتمام مهلت تبليغات انتخاباتی فرصت مناسب، در اسرع وقت در همان شبکه، جهت پاسخگويی و شفاف سازی در خصوص موارد کذب ادعا شده فراهم گردد.»

فرزند آقای ناطق نوری هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به ميرحسين موسوی «ضمن تقدير از متانت و بزرگواری وی» در اين مناظره تلويزيونی، آورده است: «بار سنگين افترايی را که در پيشگاه ميليون‌ها نفر، بر من و خانواده‌ام روا گرديد و قلبم را بی‌رحمانه آزرد، به نوبه خود تحمل می‌نمايم و تنها به عنوان يک ايرانی و نيز جانباز کوچک دوران دفاع مقدس همگام و هم نفس خيل عظيمی از ايرانيان مصمم که دل در گرو تغيير وضع موجود دارند و بی‌صبرانه آرزوی روزهای سبز اين مرز و بوم را در دل می‌پرورانند، با شما نجواگونه می‌گويم که اندکی صبر سحر نزديک است.»
انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۲ خرداد ماه برگزار می شود و ناظران انتخاباتی پیش بینی کرده اند که یک هفته پایانی تا برگزاری آن می توان آبستن تحولات زیادی در جامعه ایران باشد.
XS
SM
MD
LG