لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

لاوروف، آمريکا را به «باج‌خواهی» بر سر قطعنامه سوريه متهم کرد‬


سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز يکشنبه ۲۲ سپتامبر آمريکا را به باج‌خواهی از روسيه بر سر تصويب قطعنامه درباره تسلیحات شیمیایی سوريه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاوروف در گفت و گو با تلویزیون دولتی روسیه گفته است: «دوستان آمريکايی ما شروع به باج خواهی کرده‌اند» از اين طريق که تهديد می‌کنند روسيه می‌بايست از قطعنامه ای در شورای امنيت که دخالت نظامی در سوريه را مجاز می شمارد حمایت کند يا آنها اجرای توافق خلع سلاح شيميايی سوريه را متوقف خواهند کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفته است: کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا قطعنامه‌ای متناسب با فصل هفتم منشور سازمان ملل در شورای امنيت تصويب کنند و به دنبال منافع فردی و سياسی دولت‌های خود هستند.

آمريکا و روسيه ۱۴ سپتامبر بر سر از بين بردن تسليحات شيميايی سوريه به توافق رسيدند. طی روزهای گذشته اعضای دائم شورای امنيت در حال مذاکره برای صدور قطعنامه‌ای در اين خصوص بوده‌اند.

آمريکا، فرانسه و بريتانيا خواهان تصويب قطعنامه شديد هستند تا از طريق آن اطمينان حاصل شود که حکومت بشار اسد مفاد توافق از بين بردن سلاح های شيميايی را اجرا کند، و در صورت سرپيچی حکومت سوريه، جامعه بين المللی می تواند عليه اين حکومت دست به اقدام نظامی بزند.

اقدامی که به گفته وزير امور خارجه روسيه در توافق بين وی و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در ژنو بر سر تسليحات شيميايی نبود.

سرگئی لاوروف در ادامه گفته است:«شرکای ما اکنون به دليل هدف ايدئولوژيک خود يعنی سياست تغيير رژيم کور شده اند و درباره تنها چيزی که صحبت می کنند اين است که بشار اسد بايد برود.»

توافق بین روسیه و آمریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه پس از حمله شیمیایی به حومه دمشق در ۲۱ اوت و تهدید آمریکا به اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد به دست آمد.

براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

نا آرامی در سوریه از دو سال و نیم پیش تاکنون بیش یک صد و ده هزار نفر کشته بر جای گذشته و میلیون ها نفر را نیز آواره کرده است.

آمادگی برای اعزام نیرو

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفته است که کشورش آماده در راستای کمک به بازرسان سازمان ملل برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه به این کشور نیرو اعزام کند.

براساس توافق بین روسیه و آمریکا، کليه جنگ‌افزار شيميايی سوريه می بايست تا نيمه سال ۲۰۱۴ نابود شود.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس روسيه، آقای لاوروف در مصاحبه با شبکه «کانال اول» روسیه تصريح کرده است: «نتيجه (استفاده از زور در سوريه) همان طور که می‌دانيد به نفع گروه‌های شورشی خواهد بود که قدرت را به دست خواهند گرفت. هيچ دولت سکولاری در (سوريه) دوام نخواهد آورد.»

وزير امور خارجه روسيه گفته که گروه‌های تندرو اسلامگرايی مانند «جبهه النصره» و «حکومت اسلامی عراق و شام» بين دو سوم تا سه چهارم کل نيروهای مسلح مخالف حکومت سوريه را تشکيل می‌دهند که خواهان ايجاد يک خلافت اسلامی در سوريه و مناطق اطراف آن هستند.
XS
SM
MD
LG