لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

هشدار فرانسه نسبت به پیامدهای رویکرد هسته ای ايران


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روزچهارشنبه نهم شهريورماه هشدار داده است که اقدامات و رویکرد ايران در برنامه موشکی و هسته ايش ممکن است به حمله نظامی پيشگيرانه به تاسيسات این کشور منجر شود که چنین رویدادی می تواند بحران بزرگی را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيکلا سرکوزی که در نشست با ديپلمات های فرانسوی صحبت می کرد، گفته است:«جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستيک (ايران) تهديد فزاينده ای را شکل داده است که احتمال دارد به حمله پيشگيرانه به تاسيسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بياورد و فرانسه به هر قيمتی خواهان اجتناب از آن است.»

رييس جمهوری فرانسه به طور مشخص نگفته است که احتمالا کدام کشور يا کشورها دست به حمله پيشگيرانه عليه تاسيسات هسته ای ايران خواهند زد. اين در حالی است که درگذشته گمانی زنی هايی در خصوص احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران مطرح شده بود.

نيکلا سرکوزی همچنین ايران را متهم کرده است که در بحران بر سر برنامه هسته ايش از همکاری با جامعه بين المللی سرباز می زند.

رييس جمهوری فرانسه گفته است:«ايران مذاکرات جدی (بر سر برنامه هسته ای خود) را رد می کند.»

وی اضافه کرده است که ايران به جای ارائه پاسخ معتبر به نگرانی های جامعه بين المللی، دست به اقدامات تحريک آميز تازه می زند.

نيکلا سرکوزی همچنين تاکيد کرده است که فرانسه در راستای افزايش فشار برايران برای توقف فعالیت های حساس هسته ايش، در حال همکاری با جامعه بين المللی برای اعمال تحريم های شديد تر عليه جمهوری اسلامی است.

در حالی رييس جمهوری فرانسه ايران را متهم کرده است که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است، که جمهوری اسلامی با رد اين اتهام می گويد، برنامه هسته ايش صرفا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعالیت های مربوط به برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند. اما ايران با سرپيچی از اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

بخش عمده سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم ايران که تاکنون از سوی آژانس بين المللی شناسايی شده اند در تاسيسات هسته ای نطنز قرار دارد.

تهران اخيرا گفته است که بخشی از دستگاه های غنی سازی برای توليد اورانيوم ۲۰ درصدی را به فردو، در کوه های اطراف قم، منتقل می کند.


افشای سايت جديد اتمی فردو در اواخر تابستان ۸۸ باعث شد تا کشورهای غربی ايران را به پنهانکاری در ساخت اين تاسيسات متهم کنند و معتقد بودند جمهوری اسلامی تعهدات خود نسبت به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را در اين زمينه نقض کرده است.

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه هفتم شهريورماه گفته بود: «چون تاسيسات غنی سازی در نطنز ايمن نبود و برنامه توليد سوخت راکتور تهران و راکتورهای آتی در کشور نيز نيازمند توليد ميزان بيشتر اورانيوم با غنای ۲۰ درصد است، از اين رو، غنی سازی ۲۰ درصد به تاسيسات فردو منتقل می شود.»

وی نظارت آژانس بر سايت فردو را مشابه با نطنز مشابه دانست، «با اين تفاوت که کنترل آژانس بر سايت فردو در زمينه مقدار توليد اورانيوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد است و مقادير توليدی در سايت نطنز، سه و نيم تا پنج درصد است.»

آقای عباسی گزارش های مربوط به غنی سازی بالای ۲۰ درصد را «تبليغات و ادعاهای غرب» خوانده و گفته است که «چنين برنامه ای را در دستور کار نداريم.»

پیشتر آمریکا از انتقال غنی سازی اورانیوم به تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرده بود.
XS
SM
MD
LG