لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

عباسی: بيش از نياز راکتور تهران اورانيوم ۲۰ درصدی توليد کرده ايم


فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی
فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی
فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی می گويد که ايران از میزان مورد نظر اورانيوم ۲۰ درصدی برای تهيه سوخت راکتور تحقيقاتی تهران عبور کرده است.

اين مقام ايرانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: «قصد داريم ميزان توليد اورانيوم ۲۰ درصدی را تا حدی بالا ببريم که ذخيره مناسب از سوخت با اين درصد غنا داشته باشيم تا اگر در خلال فعاليت ها به سيستم های ما آسيبی وارد آمد يا تعميراتی انجام شد، مواد مورد نياز را در اختيار داشته باشيم.»

آقای عباسی افزوده است: «ايران برای تسهيل کار آژانس تصميم گرفته تا غنی سازی در سطوح سه و نيم درصد را تفکيک کرده و سايت فردو را به غنی سازی ۲۰ درصد اختصاص دهد.»

وی افزود ایران ديگر در باره مبادله سوخت هسته ای با کشورهای ديگر مذاکره نخواهد کرد.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران نگفته است که تهران تاکنون چه ميزان اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد کرده است، اما خردادماه امسال، علی اکبر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس به خبرگزاری شينهوا گفت که تاکنون ۵۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصدی توليد کرده ایم.

آقای سلطانيه گفته بود: «ما به ۱۲۰ کيلوگرم اورانيوم با درصد غنای ۲۰ درصد نياز داريم، و تا به حال توانسته ايم ۵۰ کيلوگرم از مجموع اين مقدار را با موفقيت توليد کنيم اما هنوز به مقدار بيشتری نياز داريم.»

غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم پس از آن در دستور کار ايران قرار گرفت که تهران در سال ۸۸ نتوانست با کشورهای غربی بر سر خريد اورانيوم برای راکتور تحقيقاتی تهران به توافق برسد.

راکتور تهران که سوخت آن به زودی به اتمام می رسد مرکز توليد راديو داروهای مختلف است.

رييس سازمان انرژی اتمی اواسط خردادماه گفته بود که ايران قصد دارد تا ميزان تولید اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تا سه برابر افزايش دهد.

بخش عمده سانتريفوژهای غنی سازی اورانيوم ايران که تاکنون از سوی آژانس بين المللی شناسايی شده اند در تاسيسات هسته ای نطنز قرار دارد.

تهران اخيرا گفته است که بخشی از دستگاه های غنی سازی برای تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را به فردو، در کوه های اطراف قم، منتقل می کند.

ايران نگران حمله کشورهای اسرائيل و آمريکا به تاسيسات اتمی خود است و قصد دارد تا با انتقال بخشی از سانتريفوژها به فردو که زير نظر سپاه پاسداران است آنها را از حملات احتمالی مصون دارد.

افشای سايت جديد اتمی فردو در اواخر تابستان ۸۸، وقفه تازه ‌ای را در مذاکرات هسته‌ ای ايران و شش قدرت جهانی در پی داشت، چرا که ارزيابی غرب اين بود که ايران با پنهانکاری در ساخت اين تاسيسات، تعهدات خود نسبت به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را نقض کرده است.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران روز دوشنبه گفته است: «چون تاسيسات غنی سازی در نطنز ايمن نبود و برنامه توليد سوخت راکتور تهران و راکتورهای آتی در کشور نيز نيازمند توليد ميزان بيشتر اورانيوم با غنای ۲۰ درصد است، از اين رو، غنی سازی ۲۰ درصد به تاسيسات فردو منتقل می شود.»

وی نظارت آژانس بر سايت فردو را مشابه با نطنز مشابه دانست، «با اين تفاوت که کنترل آژانس بر سايت فردو در زمينه مقدار توليد اورانيوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد است و مقادير توليدی در سايت نطنز، سه و نيم تا پنج درصد است.»

آقای عباسی گزارش های مربوط به غنی سازی بالای ۲۰ درصد را «تبليغات و ادعاهای غرب» خوانده و گفته است که «چنين برنامه ای را در دستور کار نداريم.»

کشورهای غربی بارها ابراز نگرانی کرده اند که با توجه به عدم شفافيت ايران و پنهانکاری آن درباره برنامه هسته ای خود، اين کشور در صدد است تا با افزايش ميزان غنی سازی و توليد خود مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای را فراهم کند. ولی تهران می گويد که برنامه اتمی اش اهداف صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG