لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

شکوری راد: کسانی که بر سرکارند اپوزيسيون نظام هستند


علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت،
علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت،
علی شکوری راد، از چهره های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، می گويد، اصلاح طلبان با ساختار موجود در قانون اساسی مشکلی ندارند و اپوزيسيون نظام نيستند، بلکه کسانی که هم اکنون قدرت را در اختيار دارند اپوزيسيون جمهوری اسلامی هستند.

علی شکوری راد در مصاحبه با خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است:« اصلاح طلبان اپوزيسيون نظام نيستند، بلکه اپوزيسيون دولت هستند.‌‌ آن نظامی که در قانون اساسی ما ذکر شده، اگر به معنای واقعی برقرار باشد، تمام اصلاح طلبان در درون آن نظام هستند. ما اصلاح طلبان مدعی حفظ و احيای نظام هستيم.»

وی اضافه کرده است: «بنابراين ما اصلاح طلبان در حقيقت پوزيسيون نظام هستيم و آن کسانی که امروز بر سر کار هستند با توجه به عملکردشان که صدای حاميان گذشته‌اشان را هم درآورده، اپوزيسيون نظام هستند.»

اشاره علی شکوری راد به دولت محمود احمدی نژاد است که طی ماه های اخیر اختلافات آنها با اصولگرایان تشدید شده است.

علی شکوری راد همچنين گفته است که اصلاح طلبان «اصلا با هيچ کدام از ساختارهای موجود قانون اساسی» مشکل ندارند.

اين عضو جبهه مشارکت تصريح کرده است:«معتقديم که همين ساختارهای موجود قانون اساسی اگر اصلاح روش کنند می‌تواند همه مردم راضی باشند. معتقدم با همين قانون اساسی می‌توانيم به گونه‌ای عمل کنيم که همه با هر فکری راضی باشند.»

اصلاح طلبان و انتخابات مجلس

علی شکوری در بخش ديگری از اين گفت وگو تاکيد کرده است تا زمانی که شرايط حداقلی که محمد خاتمی، رييس جمهور سابق ايران مطرح کرد، محقق نشود امکان حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم وجود ندارد.

محمدخاتمی سال گذشته گفته بود که اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات مجلس نهم خواهان آزادی زندانيان سياسی، پايبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد هستند.

علی شکوری راد گفته است:«گر شرايطی که آقای خاتمی گفتند تحقق پيدا نکند، اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند. اين شرايط هم تحقق پيدا نکرده است. بنابراين آنچه ما ادعا می‌کنيم به اندازه خودمان است؛ ما نمی‌گوييم اگر کسی خود را اصلاح طلب می‌نامد و می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، اصلاح طلب نيست.»

وی همچنين درخصوص احتمال بازشدن فضا در آستانه انتخابات مجلس گفته است:« احتمال اين که برخی بخواهند به يک باره و در يک مقطع زمانی خاص قبل از انتخابات، فضا را باز کنند وجود دارد. اما اين شرايط برای ما شرايط مطلوبی نيست، به خاطر اين که شرايط اگر بخواهد درست شود، بايد اصلاحات سياسی همراه با مقدمات و مؤخرات آن اعمال شود. ما از اين که به ناگهان و در فضای کوتاه قبل از انتخابات فضا باز شود، خيری برای کشور نمی‌بينيم.»

علی شکوری گفته است که «هيچ علامتی» از تحقق شروط محمد خاتمی ديده نمی شود.

شروط محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات واکنش تند گروه های اصولگرایان را در پی داشت و به شدت از این شروط انتقاد شد.
XS
SM
MD
LG