لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

خاتمی: اگر نمایندگان شجاع مجلس در اکثریت بودند فساد به اینجا نمی‌رسید


محمد خاتمی
محمد خاتمی
محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، می‌گوید اگر مجلس فعلی جایگاه خود را داشت و نمایندگان شجاع در اکثریت بودند، «این فساد نگران کننده» به اینجا نمی‌رسید.

محمد خاتمی در دیدار و گفت‌و‌گو با جمعی از جوانان اصلاح طلب کرمان با بیان اینکه در یک نظام مردم‌سالار، مجلس «بالاترین» جایگاه را دارد، گفت: مجلس کنونی «اگر جایگاه خود را داشت و می‌توانست محکم عمل کند و نمایندگان شجاع در اکثریت بودند این فساد نگران کننده به اینجاها نمی‌رسید».

به نظر می رسد که اشاره محمد خاتمی به پرونده «بزرگترین اختلاس تاریخ ایران» باشد که در هفته های اخیر جنجال زیادی در کشور به پا کرده است.

پرونده «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» به طور مشخص مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» است، اما قوه قضاییه تایید کرده است که عوامل دولتی نیز در آن دست داشته‌اند. رییس قوه قضاییه پیشتر تأکید کرده بود که عنوان «اختلاس از ناحیه کارمندان دولتی» برای این پرونده صدق می‌کند.

رییس جمهور پیشین با تاکید بر حق مجلس برای «تحقیق و تفحص در همه‌ جا و همه امور»، افزود: «پیشتر بعضی‌ها اشکال می‌کردند که مجلس حق تحقیق و تفحص در نهادهای تحت اشراف و نظارت رهبری را ندارد که ایشان اظهار داشتند که مجلس این حق را دارد.»

انتقادهای محمد خاتمی از عملکرد نمایندگان مجلس در حالی مطرح شده است که اکثریت مجلس هشتم در اختیار اصولگرایان هوادار آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد است و اصلاح طلبان گروه اقلیت را تشکیل می دهند.

انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود.

آقای خاتمی و عبدالله ‌نوری، وزیر کشور سابق ایران، به فاصله کمی پیش از این اظهارات، در دیدار با یکدیگر، خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ایران، آزادی زندانیان سیاسی و رسانه‌های مستقل شده بودند.

رییس جمهور پیشین ایران در سخنرانی های مختلف خود خواستار آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، آزادی مطبوعات و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد و به دور از دخالت نهادهای امنیتی به عنوان پیش شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم شده است.

آقای خاتمی در دیدار با جوانان اصلاح طلب کرمان بار دیگر بر «سلامت و آزادی» انتخابات و «فراهم آوردن زمینه حضور همگان و همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها و بخش‌های جامعه» در انتخابات تاکید کرد.

وی این شرایط را «حداقل شرایط یک انتخابات مطلوب» دانست و افزود اگر این شرایط فراهم شوند «همه می‌توانند و باید در انتخابات شرکت داشته باشند».

رییس جمهور پیشین ایران با تاکید بر این‌که همواره باید برگزاری «انتخابات آزاد و سالم و مطلوب» را مطالبه کرد، گفت: «اگر انتخابات چنین باشد واقعا مردم‌سالاری تأمین شده است و مجلس مقتدر جلوی بسیاری از انحراف‌ها و فسادها را خواهد گرفت.»

«یکی از عوامل مهم پیدایش فساد در جامعه عدم نظارت کم التفاتی به نهادهای نظارتی است»

رییس جمهور پیشین ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به «فساد جاری در جامعه» از منحل شدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز ابراز تاسف کرد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر نهادهای اجرایی، گفت: «اگر نظارت درست نبود و هر کس به خصوص کسانی که قدرت دارند هر کاری خواستند کردند (ولو با حسن نیت) و ضوابط و مقررات به سادگی دور زده شد، شاهد فسادهای بزرگی خواهیم بود که نمونه آن را این روزها شاهدیم.»

اگرچه آقای خاتمی از مورد خاصی نام نبرده است، ولی به نظر می‌رسد اشاره وی به پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: «متاسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را حذف کردند، در حالی که این سازمان قلب حکومت است و نبض مدیریت جامعه را در دست دارد، ایجاد کننده فکر و مدیریت درست و اجرا کننده آن است و ناظر بی‌طرف بر اجرای درست و هماهنگ برنامه‌ها و سیاست‌ها (است).»

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منحل شد.

«در انقلاب اسلامی مردمی انحراف پدید آمده است»

محمد خاتمی در بخشی دیگر از سخنان خود وفاداری جریان اصلاحات به نظام جمهوری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «اصلاحات، نظام جمهوری اسلامی را حاصل انقلابی بزرگ می‌داند و به آن وفادار است. البته این نظام هم با حفظ هویت نیاز به نو شدن و اصلاح دائم دارد و نیز باید همواره هوشیار بود که انحرافی پیش نیاید یا اگر آمد آن را اصلاح کرد.»

وی در ادامه با اشاره بر «نقش انقلاب اسلامی» در بیان و تایید «خواست تاریخی مردم» اظهار داشت که «با کمال تاسف شرایط فعلی جامعه، فضا را به گونه‌ای فراهم کرده که برخی راه حل مشکل را در از میان برخواستن نظام و جمهوری اسلامی می‌دانند».

محمد خاتمی در توضیح گفت: «بخشی از جامعه به خصوص نخبگان و جوانان ما به سوی گونه‌ای نومیدی و سرخوردگی گراییده‌اند و نتیجه این سرخوردگی با کمال تاسف زمینه میدان‌داری و معنادار شدن حضور و اظهار نظر کسانی را فراهم آورده است که می‌پندارند راه حل مشکل، از میان برخاستن نظام و جمهوری اسلامی است؛ امری که مورد قبول دلسوزان انقلاب و کشور نیست.»

به گفته آقای خاتمی «حادثه شگفت‌انگیزی مانند انقلاب اسلامی» زاده همسویی خواست تاریخی مردم ایران یعنی «آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و پیشرفت‌جویی» با «هویت تاریخی... یعنی دینی که اکثریت جامعه به آن پای‌بند (هستند) و بقیه نیز به آن احترام می‌گذارند» است.
XS
SM
MD
LG