لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

محمد خاتمی بار دیگر خواستار پايان حصر موسوی و کروبی شد


فرزندان ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد در ديدار با محمد خاتمی «فشارها و مشکلات ايجاد شده برای خود» را شرح داده اند و رییس جمهور پیشین ایران نيز ابراز اميدواری کرده که برای «تلطيف فضای سياسی جامعه» حصر خانگی زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی رفع شود.

به گزارش وب سایت کلمه، اين ديدار در منزل محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، انجام شده و همسر وی نيز در آن حضور داشته است.

دختران زهرا رهنورد و ميرحسين موسوی پس از ارائه‌ توضيحاتی درباره آنچه که از وضعيت پدر و مادرشان اطلاع دارند، به شرح فشارها و مشکلات ايجاد شده برای خود پرداختند.

طبق گزارش سایت کلمه، فرزندان رهنورد و موسوی گفته اند که «اين فشارها پس از توضيحاتی که درباره گفته های ميرحسين در ديدار ماه مبارک رمضان مطرح کرده اند، شدت گرفته است که زندگی، تحصيل و کار دختران مهندس موسوی را با مشکلاتی رو‌به‌رو ساخت.»

زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی، و مهدی کروبی از زمان برگزاری تظاهرات اعتراضی مخالفان در بيست و پنجم بهمن سال گذشته در خانه های خود در «حصر» به سر می برند و ارتباط آنها با بيرون قطع شده است.

بسیاری از فعالان سیاسی در ایران از حصر رهبران مخالفان دولت انتقاد کرده اند و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نیز نسبت به وضعیت این رهبران ابراز نگرانی کرده اند.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ايران، در نخستين گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ايران که مهرماه گذشته منتشر شد، با اشاره به حبس خانگی ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، شرايط آنها را بسيار نگران کننده توصيف کرده است.

محمد خاتمی نيز در اين ديدار «ضمن دلجويی و تقدير از صبر و استقامت» فرزندان رهنورد و موسوی، ابراز اميدواری کرده است: «در وضعيت کنونی که نشانه‌ تهديدهای فراوان وجود دارد و نياز به همدلی بيشتر است، شاهد رفع حصر از عزيزان آقايان موسوی و کروبی و باز شدن و تلطيف فضای سياسی جامعه باشيم که به نفع همه است.»

محمد خاتمی همچنين گفته است: «همگان بايد نسبت به خطرات و توطئه های موجود هوشيار باشيم و اولويت خودمان را دفاع از اصل و سرنوشت کشور و حقوق اساسی مردم قرار دهيم و اجازه‌ جسارت به هيچ قدرت و نيرويی، به‌خصوص از خارج، عليه ملت و کشور و دخالت در امور داخلی خود را ندهيم.»

در همين زمينه، شکور اکبر نژاد، نماينده اصلاح طلب تبريز در مجلس، نيز روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس خواستار آزادی زندانيان سياسی و پايان دادن به حصر خانگی مخالفان شده است.

فرزندان موسوی و رهنورد در ۲۶ مهرماه سال جاری به وب سايت «کلمه» گفته بودند که بيش از ۵۰ روز است از والدين خود بی خبر هستند.

دخيران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد گفته بودند، برخورد قاطع پدر و مادرشان با يکی از مقام قضايی در ماه رمضان و انتشار بخشی از اخبار مربوط به آخرين ديدارشان باعث قطع ارتباط با والدین شان شده است.

XS
SM
MD
LG