لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

«نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران در پاریس برگزار می شود»


بريتانيا می گوید نشست نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ایران، یک روز پس از دیدار سعید جلیلی و خاویر سولانا، در پاریس برگزار خواهد شد.
بريتانيا می گوید نشست نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ایران، یک روز پس از دیدار سعید جلیلی و خاویر سولانا، در پاریس برگزار خواهد شد.

کيم هاولز، يک مقام وزارت امورخارجه بريتانيا، روز چهارشنبه، بيست و هشتم نوامبر، در کميته روابط خارجی پارلمان بريتانيا، گفت نشست نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای گفت و گو درباره مهار برنامه هسته ای ايران، روز شنبه در پاريس برگزار خواهد شد.


نشست پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد (آمريکا، بريتانيا، چين، فرانسه و روسيه) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، يک روز پس از ديدار خاوير سولانا،مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در لندن، برگزار خواهد شد.


ايران روز سه شنبه در حالی از طرح «ايده های جديد» در مذاکرات روز جمعه آقای جليلی با آقای سولانا سخن گفته بود که بار ديگر تاکيد کرده است حاضر نيست که برنامه غنی سازی اورانيوم خود را متوقف کند.


«تشدید تحریم ایران بخشی از راه حل دیپلماتیک»


در همين حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه، از جامعه‌ جهانی در خواست کرد تا از اقدامات کشورش در راستای دستيابی به راه حلی ديپلماتيک برای بحران اتمی ايران، حمايت کنند.


صدر اعظم آلمان تشديد تحريم ها عليه ايران را بخشی ضروری از اين راه حل ديپلماتيک، برای وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف فعاليت های حساسی هسته ای خود، دانست.


خانم مرکل در گفت‌وگويی با هفته‌نامه آلمانی‌ «اشترن» تصريح کرد تشديد تحريم‌ها عليه ايران، نبايد تنها به اقدام آلمان محدود شود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ادامه اصرار ايران بر تغيير ناپذيری موضع اين کشور بر سر «تعليق نکردن غنی سازی اورانيوم»، می تواند به تشديد تحريم ها عليه اين کشور منجر شود.در حالی که آمريکا، فرانسه و آلمان خواهان تشديد تحريم ايران هستند، روسيه و چین با اين اقدام تاکنون مخالفت کرده اند.


خودداری چين از حصور در نشست ۱۹ نوامبر سال جاری گروه ۱+۵ برای تشديد تحريم های عليه ايران، باعث شد تا اين نشست لغو شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه چين علت حضور نيافتن چين در اين نشست را دلايل فنی دانسته بود و وجود هرگونه مساله سياسی را در اين باره رد کرده بود.


نشست پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد (آمريکا، بريتانيا، چين، فرانسه و روسيه) به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، يک روز پس از ديدار خاوير سولانا،مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در لندن، برگزار خواهد شد

ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در ادامه تاکيد کرده بود که موضع پکن درباره برنامه اتمی ايران انجام گفت وگو و رايزنی است و نه اعمال تحريم.


درخواست آمريکا از چين


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه، از دولت چين در خواست کرده بود که از تلاش ايالات متحده، برای تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کند.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا، گفته بود که کاندوليزا رايس، روز دوشنبه ، با يانگ جيچی، وزير امور خارجه چين، در واشينگتن، در مورد ايران گفت و گو کرده است.


آقای مک کورمک گفته بود که خانم رايس در اين ديدار اعلام کرده است که «همه ما يک هدف را دنبال می کنيم و آن اين است که ايران نبايد به بمب اتمی دست يابد.»


سخنگوی وزير امور خارجه آمريکا افزوده بود که کاندوليزا رايس همچنين اعلام کرده است: «هم اکنون زمان آن فرا رسيده است که قطعنامه جديدی در شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران به تصويب برسد.»


آژانس: ايران غنی سازی را متوقف کند


در همين حال، آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گذشته، پس از نشست دو روزه خود درباره نتايج آخرين گزارش مديرکل آژانس درباره برنامه هسته ای ايران، از جمهوری اسلامی خواست که غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و درهای تاسيسات هسته ای خود را به روی بازرسان بگشايد.


در مذاکرات دو روزه آژانس بين المللی انرژی اتمی دو مساله ؛«تمايل ايران به همکاری» و «رفتار واکنشی ايران در اين پرونده» که در آخرين گزارش محمد البرادعی ذکر شده بودند، محور اصلی مباحث را تشکيل می دادند.


در گزارش اخير محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران تاکيد شده بود که به رغم اين که تهران «گام های اساسی» در راستای همکاری با اين نهاد برداشته است، اما همچنان از خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای متوقف کردن فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم سر پيچی می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و در گزارش تازه آژانس تاکيد شده است که ايران برنامه غنی سازی خود را به رغم اين در خواست ها توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG