لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

نسرين ستوده: نگران اجرای حکم اعدام صغرا هستم


اخيرا سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای اعلام کرد که از هفده سال پيش تا کنون دست کم ۲۴ نفر که در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند در ايران اعدام شده اند
اخيرا سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای اعلام کرد که از هفده سال پيش تا کنون دست کم ۲۴ نفر که در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند در ايران اعدام شده اند

صدور احکام اعدام برای کسانی که هنگام ارتکاب زير هیجده سال داشته اند، بر نگرانی حقوقدانان، وکلا و مدافعان حقوق بشر افزوده است .


به گفته آنها ايران يکی از امضا کنندگان کنوانسيون بين المللی حقوق کودک است که بر اساس آن اعدام کسانی که پيش از هیجده سالگی مرتکب جرمی شده اند ممنوع اعلام شده است و مدافعان حقوق بشر و حقوقدانان با استناد به اين مساله و استناد به آمار صدور و اجرای احکام اعدام برای کسانی که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند، عملکرد ايران را محکوم کرده و آنرا نقض استاندارد های بين المللی می دانند.


اخيرا سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای اعلام کرد که از هفده سال پيش تا کنون دست کم ۲۴ نفر که در هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال داشته اند در ايران اعدام شده اند.


همچنين بر اساس آماری که فدراسيون بين المللی حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران منتشر کرده اند از اول ژانويه ۲۰۰۷ تا کنون، ۳۰۰ نفر در ايران اعدام شده اند و بيش از ۷۵ نفر که در هنگام ارتکاب جرم زير هيجده سال داشته اند در انتظار اعدام بسر می برند. يکی از اين افراد صغرا نام دارد که هجده سال را در زندان، در انتظار حکم اعدام بسر برده است.


  • «صغرا دختری است که از نه سالگی در خانه ای در رشت کار می کرد. پس از آن صغرا در سيزده سالگی به اتهام قتل پسر خانواده راهی زندان شد و هیجده سال را در زندان گذراند و سپس در سه ماه پيش با قيد وثيقه آزاد شده بود اما پس از دو ماه آزادی، به درخواست خانواده مقتول که پس از هیجده سال به فکر اجرای حکم افتاده بودند مجددا به زندان رشت بازگشته و من به شدت نگران اجرای حکم اعدام صغرا هستم».
نسرین ستوده

صغرا در سيزده سالگی پسر هشت ساله ای را به قتل رسانده و برغم تحمل سال ها زندان، اکنون در آستانه اعدام است.


نسرين ستوده، وکيل دادگستری، درباره پرونده موکلش و نگرانی خود می گويد:«صغرا دختری است که از نه سالگی در خانه ای در رشت کار می کرد. پس از آن صغرا در سيزده سالگی به اتهام قتل پسر خانواده راهی زندان شد و هیجده سال را در زندان گذراند و سپس در سه ماه پيش با قيد وثيقه آزاد شده بود اما پس از دو ماه آزادی، به درخواست خانواده مقتول که پس از هیجده سال به فکر اجرای حکم افتاده بودند مجددا به زندان رشت بازگشته و من به شدت نگران اجرای حکم اعدام صغرا هستم».


هفته گذشته ماکوان مولود زاده، ۲۱ ساله، به جرم اينکه در سيزده سالگی با پسر نوجوان ديگری رابطه جنسی داشته در زندان کرمانشاه به دار آويخته شد.


اعدام اين جوان در زندان بار ديگر اعتراض مجامع بين المللی حقوق بشر را برانگيخت و حکومت ايران را بخاطر زير پا گذاشتن حقوق انسانی شهروندانش محکوم کردند.


نسرين ستوده، وکيل دادگستری، با اشاره به اعدام ماکوان مولود زاده در زندان می گويد آمار اعدام کسانی که مرتکب جرايمی در سنين زير هجده سالگی شده اند نا مشخص است و می افزايد افرادی به دفتر وکالت او مراجعه می کنند که نام آنها در هيچ آرشيوی در ليست آمارها ثبت نشده است و نگرانی او از اجرای حکم اعدام صغری از آنجا ناشی می شود که قوه قضائيه به تمام اعتراض ها در اين زمينه بی توجه است.


نسرين ستوده می گويد:«در واقع آمارهای اعدام زير هيجده سال خيلی بيش از حد تصور ما است از جمله اسم ماکوان که در زندان کرمانشاه اعدام شد در هيچ ليست و آرشيوی تا بحال مشاهده نشده بود وقتی قوه قضائيه ايران با بی اعتنايی کامل به همه تلاش های جامعه مدنی و فعالان حقوق کودک در ايران باز هم مبادرت به اجرای احکام اعدام کسانی می کند که در زمان ارتکاب جرم کمتر از هيجده سال داشته اند».


خانم ستوده می افزايد:«در واقع پيامی را به اين فعالان ارسال می کند که اساسا برای فعاليت آنها نه تنها ارزشی قائل نيست بلکه اراده کامل وجود دارد بر بی اعتنايی بر اين اقدامات و خواسته ها به همين دليل خيلی طبيعی است که من هم نگران اجرای احکام اعدام عليه موکلان خودم باشم».


صغرا که در سيزده سالگی به زندان رفته تاکنون بيشتر عمر خود را در زندان گذرانده است او در حال حاضر حدود ۳۰ سال دارد و بار ديگر در زندان بسر می برد و در انتظار حکم نهايی دادگاه است.


XS
SM
MD
LG