لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

شمارش معکوس برای سقوط ماهواره کهنه به سطح زمين


ناسا اعلام کرده که يک ماهواره ، که بزرگترين وسيله فضايی از دور خارج شده آمريکا طی سی سال اخير است، بين نيمه شب جمعه و بامداد روز شنبه روی زمين سقوط خواهد کرد. ولی اين سازمان هنوز نتوانسته زمان و محل دقيق اصابت آن را تعيين کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، سازمان فضايی آمريکا تاکيد کرده که بعيد است آن بخش از قطعات متلاشی شده اين ماهواره که می توانند از جو عبور کنند به کسی از ۷ ميليارد نفر ساکنان کره زمين اصابت کند.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به اين سقوط غيرقابل کنترل، دولت ايتاليا از ساکنان شمال اين کشور خواسته که در ساعات نيمه شب و اوايل بامداد در منازل خود بمانند.

آخرين رديابی هايی که توسط ناسا صورت گرفته نشان می دهد که سرعت سقوط اين ماهواره کاهش يافته و بعيد نيست آنطور که از اساس برنامه ريزی شده بود در خاک آمريکا به زمين بيافتد. روز پنجشنبه ناسا گفته بود که اين وسيله از مسير خود خارج شده و در نقطه ای خارج از آمريکای شمالی به زمين خواهد افتاد.

طبق پيش بينی های ناسا زمان سقوط اين ماهواره بر روی زمين بين ساعات دو و سی دقيقه نيمه شب تا هشت و سی دقيقه صبح به وقت گرينويچ است.

وزن تکه های آن که پس از حرارت شديد لحظات اصابت و عبور از جو سالم خواهند ماند بين يک تا صد و پنجاه و هشت کيلو خواهد بود.

دانشوران اجرام فضايی می گويند محل سقوط اين اجسام بين مدار ۵۷ درجه شمالی و مدار ۵۷ درجه جنوبی خواهد بود، محدوده ای که بخش اعظم مناطق پر جمعيت روی کره زمين را در بر می گيرد.

ناسا و وزارت دفاع آمريکا طی روزهای اخير در حال تدارک برای اين حادثه بوده و رهنمودهای لازم را در اختيار نهادهای امداد و سازمان هواپيمايی غير نظامی اين کشور قرار داده اند.
XS
SM
MD
LG