لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

«آلمان خواهان تحريم های تازه عليه ايران است»


هفته نامه « اشپيگل» نوشته است: فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، در صدد ارائه تحریم های تازه علیه ایران است.
عکس از: AFP
هفته نامه « اشپيگل» نوشته است: فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، در صدد ارائه تحریم های تازه علیه ایران است. عکس از: AFP

يک نشریه آلمانی نوشته است: آلمان در صدد است تا تحريم های تازه ای عليه ايران مطرح کند تا از اين طريق باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا، ابزار لازم برای تحت فشار قرار دادن تهران را در اختيار داشته باشد.


هفته نامه « اشپيگل» نوشته است: فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، خواهان کسب موافقت ديگر قدرت های ديگر (در گروه ۱+۵) درباره این تحریم ها است تا از اين طريق بتوان ايران را به بازگشت به مذاکرات درباره برنامه ای اين کشور ترغیب کرد.


به گزارش رويترز، وزارت امور خارجه آلمان از ابراز نظر درباره اين خبر خودداری کرده است.


اين در حالی است که به گزارش اشپيگل، اين طرح به مقامات فرانسه و بريتانيا ارائه شده است.


به گزارش اشپيگل، تحريم های پيشنهاد شده از سوی وزير امور خارجه آلمان، بانک ها و بخش حمل و نقل ايران را هدف قرار خواهند داد.


  • «تحريم های پيشنهاد شده از سوی وزير امور خارجه آلمان، بانک ها و بخش حمل و نقل ايران را هدف قرار خواهند داد»

اشپیگل


فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، طی دو سال اخير کوشيده اند تا ايران را به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند.


باراک اوباما هفته گذشته گفته بود: برای تعليق برنامه اتمی ايران مشوق های اقتصادی به اين کشور ارائه خواهد شد و در صورت امتناع ايران، تحريم ها تشديد خواهد شد.


رييس جمهوری منتخب آمريکا همچنين تصريح کرده بود«خواست ما اين است که با آنها (ايرانی ها) به صورت مستقيم مذاکره کنيم و به آنها انتخاب روشنی بدهيم به اين منظور که آيا می خواهند مسير دشوار را برگزينند يا آسان.»


برنامه هسته ای ايران که از سوی کشورهای غربی به عنوان هدفی جهت دست يافتن به بمب اتمی تعبير شده است به عنوان يکی از نخستين برنامه های در دستور کار سياست خارجی باراک اوباما در زمان رسميت يافتن دوره رياست جمهوری او در روز ۲۰ ژانويه خواهد بود.


به گفته باراک اوباما دولت او با شرکای بين المللی خود همکاری خواهد کرد تا مجموعه ای حاوی مشوق ها و تنبيهات را آماده سازد تا ايران را متقاعد سازد که توسعه برنامه اتمی اش را متوقف کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و ساخت سلاح اتمی، کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که با ادامه اين فعاليت ها درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است.


ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و صرفا برای توليد انرژی است.


XS
SM
MD
LG