لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

دو ناو ايرانی با عبور از کانال سوئز وارد دریای مديترانه شدند


فرمانده نیروی دریایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، رسما اعلام کرد که ناوگروه هجدهم این نیرو با عبور از کانال سوئز در مصر وارد دریای مدیترانه شده است.

پیشتر در روز جمعه گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از يک مقام کانال سوئز گفته بود که دو ناو نيروی دريايی ايران روز پنج‌شنبه از کانال سوئز گذشته و وارد دريای مديترانه شده‌اند.

به گفته اين مقام مصری، این دو کشتی ایرانی «پس از اخذ مجوز از نيروهای مسلح مصر» روز پنج‌شنبه از کانال سوئز عبور کرده‌اند.

اين منبع همچنين گفته است که احتمالا اين دو ناو به سمت سوريه حرکت کرده‌اند.

دو نيروی دريايی ارتش ايران و سوريه سال گذشته پروتکل همکاری آموزشی امضا کردند. طبق اين گزارش سوريه تنها کشور در منطقه است که توافق همکاری با نيروی دريايی ايران دارد.

به گفته دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران، این ناوگروه با عبور از کانال سوئز «اقتدار کشور» را به نمایش گذاشته است.

این مقام ارتش جمهوری اسلامی به مشخصات این ناوگروه اشاره‌ای نکرده است، اما دو هفته پیش از پهلو گرفتن ناو خارک و ناوشکن شهید قندی در بندر جده عربستان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای سیاری روز شنبه گفته است که ناوگروه مذکور از بندر جده حرکت کرده و از کانال سوئز گذشته است.

سال گذشته نیز ناوشکن الوند و ناو تدارکاتی خارک در روز سوم اسفندماه با عبور از کانال سوئز وارد دريای مديترانه شده و در بندر لاذقيه سوريه پهلو گرفتند.

این اقدام ايران در اعزام ناوهای خود به دريای مديترانه واکنش مقام‌های اسرائيلی را در پی داشت. این مقامات با «تحريک‌‌آميز» خواندن اقدام ایران اعلام کردند که نگران طرح‌های جمهوری اسلامی برای استقرار کشتی‌های جنگی خود در دريای مديترانه، دريای سرخ و خليج عدن هستند.

حبيب‌الله سياری دو هفته پیش گفته بود: «هدف از اعزام اين ناوگروه به دريای سرخ و بندر جده نشان دادن اقتدار نظام جمهوری اسلامی ايران در عرصه آب‌های ازاد و مقابله با ايران‌هراسی است و ماموريت اين ناوگروه ۷۰ تا ۸۰ روز خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG