لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

دولت سوریه: از صبح روز پنجشنبه آتش بس را اجرا می کنیم


احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان،نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه می گويد، دولت سوريه به آقای عنان گفته است کليه عمليات نظامی خود را از صبح پنجشنبه متوقف خواهد کرد، ولی حق پاسخ دادن به حملات احتمالی مخالفان را برای خود محفوظ می‌داند.

احمدفوزی روز چهارشنبه یازدهم آوریل گفته است: وزارت خارجه سوريه در نامه ای اعلام کرده که ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه کليه عمليات نظامی خود را در سراسر سوريه متوقف خواهد کرد.

دولت سوريه همچنين گفته است: حکومت سوريه حق پاسخ دادن به حملات «گروه های تروريستی عليه شهروندان، نيروهای دولتی و اموال عمومی و خصوصی» را برای خود محفوظ می‌داند.

با اين حال، کوفی عنان اعلام کرده است که برای اجرای طرح صلح شش ماده ای به همکاری با حکومت سوريه و مخالفان ادامه خواهد داد.

در همين زمينه، معاون وزير خارجه روسيه نيز گفته است، در خواست دولت سوريه برای توقف عمليات به معنی اين است که مخالفان نيز می بايست به آتش بس احترام بگذارند.

گنادی گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه گفته است:«دولت سوريه اعلام کرده که از ۶ صبح روز ۱۲ آوريل آتش بس می کند. اکنون (مسئوليت) بر عهده مخالفان مسلح است. اين شروط طرح صلح کوفی عنان است.»

کوفی عنان که شامگاه سه شنبه پس از سفر به ترکيه وارد ايران شده بود، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با علی اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، اعلام کرد که با ايران بر سر يافتن راه حل مسالمت‌آميز برای بحران سوريه به توافق رسيده‌ است.

آقای عنان همچنين گفته است: «هرگونه نظامی کردن اين مناقشه می‌تواند فاجعه آميز باشد...اينجا منطقه‌ای است که شاهد بحران‌ها و شوک‌های زيادی بوده و ديگر قادر نيست شوک ديگری را تحمل کند.»

وی با تأکيد بر اين‌که بر پايه طرح صلح سازمان ملل و اتحاديه عرب آتش بس در سوريه از ساعت شش صبح روز پنجشنبه آغاز می‌شود، گفت: «دولت سوريه خواسته‌های خود را در اين زمينه اعلام کرده که نيروهای مخالف بايد حملات را متوقف کنند و ما با آن‌ها در تماس بوديم و پاسخ مثبت آن‌ها را دريافت کرديم. البته به هر حال بايد تضمينی داده شود که هم دولت و هم طرف‌‌های درگير آتش‌بس را رعايت کرده و به آن احترام بگذارند.»
XS
SM
MD
LG