لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

«۱۳ نفر در تظاهرات ضددولتی روز جمعه در سوريه کشته شدند»


فعالان سوری می‌گويند، نيروهای امنيتی سوريه روز جمعه به سوی تظاهرکنندگان در دمشق و ديگر شهرها سوريه آتش گشودند و دست کم سيزده معترض را کشتند. اين فعالان می‌گويند در شهر حماه ۴۵۰ هزار نفر در تجمع ضد دولتی شرکت کرده‌اند.

فعالان سوری در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۵ نفر در حمص، ۲ نفر در بخش تجاری دمشق، ۶ نفر در دمير در شرق دمشق خبر داده اند.

عبدالکريم ريحاوی، رييس ليگ حقوق بشر سوريه، گفته است: «نيروهای امنيتی سوريه در محله الخالديه شهر حمص به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند و دست کم ۵ نفر را کشتند.»

عبدالکريم ريحاوی اضافه کرده است: نيروهای امنيتی همچنين در تيراندازی به سوی معترضان در محله تجاری «مدان» دمشق دو نفر را به ضرب گلوله از پای در آوردند.

در همين زمينه، رامی عبدالرحمان، مدير ديدبان حقوق بشر سوريه در لندن، به خبرگزاری فرانسه گفته است: شش نفر در تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی تظاهرکنندگان درشهر «ديمر» کشته شده‌اند.

رامی عبدالرحمن همچنين از حضور ۴۵۰ هزار نفر در نماز جمعه شهر حماه خبر داده و می‌گوید: شعار محوری آنها «نه به گفت‌وگو با رژيم اسد» بود.

رامی عبدالرحمن اضافه می‌کند، تظاهرکنندگان در حماه بار ديگر بر امتناع از مذاکره با حکومت بشار تاکيد کرده و خواستار سرنگونی اين حکومت شدند.

در همين زمينه، سفر سفرای آمريکا و فرانسه به شهر حماه در روز پنجشنبه با واکنش تند سوريه روبه رو شد.

دولت سوريه روز جمعه رابرت فورد، سفير ايالات متحده آمريکا در سوريه، را متهم کرد که با «خرابکاران» در حماه ملاقات کرده و آنها را برای انجام تظاهرات ضد دولتی تحریک کرده است.

وزارت کشور سوريه روز جمعه در بيانيه ای اعلام کرده است: «سفير آمريکا خرابکاران را به خشونت، تظاهرات ضددولتی و همچنين امتناع از گفت وگو با حکومت تحريک کرده است.»

وزارت امور خارجه سوريه نيز می‌گويد: حضور سفير آمريکا در حماه دليل آشکاری از مداخله ايالات متحده در حوادث جاری، و همچنين تلاش آنها برای افزايش (تنش)، است که این اقدام ها به امنيت و ثبات سوريه آسيب می‌رساند.

اين در حالی است که برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ، می‌گويد سفر سفير اين کشور به شهر حماه برای نشان دادن همراهی فرانسه با قربانيان و عير نظاميان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه تظاهرات‌هایی در شهر هايی چون ساقبا، جديدتارتوز، قمليشی و قاناتا در شمال سوريه رخ داده است.

فعالان حقوق بشر می‌گويند از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در سوريه دست کم ۱۳۰۰ نفر کشته شده‌اند و بيش از ده هزار نفر نيز بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG