لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

چاک هيگل:‌ آمريکا آماده اقدام نظامی عليه حکومت سوريه است


چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا،‌ روز يکشنبه ۲۵ اوت گفته است که ارتش ايالات متحده آماده اجرای دستور احتمالی باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور برای اقدامی نظامی عليه حکومت سوريه است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای هيگل تصريح کرده است که آمريکا همچنان در حال جمع آوری مدارک و شواهد استفاده از سلاح شيميايی در سوريه است.

چاک هيگل که در کوالالامپور در مالزی با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است: باراک اوباما، رييس جمهوری از وزارت دفاع خواسته است تا برای همه گزينه های احتمالی آماده باشد. ما همه اقدامات لازم را انجام داده ايم و چنانچه رييس جمهوری در خصوص اين گزينه ها تصميمی اتخاذ کند ما برای اجرای اين گزينه ها آماده ايم.

منابع اطلاعاتی آمريکايی و اروپايی می گويند، ارزيابی های اوليه نشان می دهد که نيروهای دولتی سوريه از سلاح شيميايی استفاده کرده اند.

در همين حال، وزارت امور خارجه سوريه در بيانيه‌ای در روز يکشنبه از موافقت دمشق با بازديد بازرسان سازمان ملل متحد از محل حمله شيميايی اخير در حومه پايتخت خبر داد.

آنجلا کين، نماينده ارشد امور خلع سلاح سازمان ملل متحد، نیز روز شنبه برای مذاکره با مقامات حکومت سوريه به دمشق سفر کرد.

گروه های مخالف حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه،‌ نيروهای دولتی را متهم می کنند که در مناطق حاشيه دمشق از سلاح های شيميايی استفاده کرده اند. گروه های مخالف حکومت سوريه شمار قربانيان اين حمله شيميايی را بين ۳۲۲ تا ۱۳۰۰ نفر اعلام کرده اند

سازمان پزشکان بدون مرز که مقر آن در پاريس است، گفته است که در بامداد روز چهارشنبه در ظرف سه ساعت در حدود سه هزار و ۶۰۰ بيمار به اين سه بيمارستان مراجعه کردند که دچار عوارض گازهای اعصاب بودند.

اين سازمان تصريح کرده است که ۳۵۵ نفر از اين بيماران جان خود را از دست دادند.
XS
SM
MD
LG