لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

سوریه با بازرسی از محل حمله شیمیایی اخیر موافقت کرد


یکی از قربانیان بمباران‌های اخیر در سوریه
یکی از قربانیان بمباران‌های اخیر در سوریه
وزارت امور خارجه سوريه در بيانيه‌ای که روز يکشنبه، سوم شهریور، از تلويزيون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد که دمشق با بازديد بازرسان سازمان ملل متحد از محل حمله شيميايی اخير در حومه پایتخت موافقت کرده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، در این بيانيه آمده که تاريخ و زمان اين بازديد مورد توافق قرار گرفته است اما اين مسئله تا زمانی که بازديد انجام بشود، اعلام نخواهد شد.
بازرسان سازمان ملل متحد، هفته گذشته و با هدف تحقيق درباره موارد حملات شيميايی قبلا گزارش شده در سوريه وارد اين کشور شده بودند که حمله شيميايی ديگری، همزمان با حضور آنها، چهارشنبه ۳۰ مرداد، به مناطق اطراف دمشق صورت گرفت.
در اين حمله، به گفته مخالفان دولت سوريه بيش از ۱۳۰۰ نفر کشته شدند. حکومت بشار اسد و مخالفانش، هر کدام طرف مقابل را به انجام اين قتل عام متهم کردند.
اين حمله با واکنش گسترده بين‌المللی روبرو شد. بريتانيا اعلام کرد که مطمئن است دولت اسد مسبب آن بوده و فرانسه گفت در صورت تاييد اين مسئله، بايد در برابر بحران سوريه به «زور» متوسل شد.

آمريکا هم گفته است که برای انجام عمليات نظامی در سوريه آمادگی دارد و تنها منتظر دستور ریيس جمهوری ايالات متحده است.
اما دولت ايران که بزرگترين متحد منطقه‌ای بشار اسد است گفته که مطمئن است «تروريست‌ها» عامل اين حمله بوده‌اند.
دولت سوريه و جمهوری اسلامی، مخالفان مسلح در حال جنگ با نيروهای وفادار به بشار اسد را «تروريست‌های تکفيری» می‌دانند.
اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مقام ارشد دولت آمريکا گفته است، در اینکه دولت سوريه از تسليحات شيميايی عليه شهروندان خود استفاده کرده است، «کمترین تردیدی نیست».
اين مقام دولت آمريکا در عين حال افزوده که پرزیدنت اوباما هنوز درباره نحوه واکنش به اين مسئله تصميمی نگرفته است.
به گفته او، کاخ سفيد باور دارد دولت سوريه به ممانعت از دسترسی فوری تيم بازرسی سازمان ملل متحد به مناطق مورد حمله قرار گرفته ادامه می‌دهد تا شواهد مربوط به اين مسئله از بين بروند.
در همين حال باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا در گفت‌وگوی تلفنی با ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، بحران را بررسی کرده‌اند.
به گزارش رويترز، در بيانيه‌ای که يک سخنگوی نخست وزير بريتانيا منتشر کرده، آقايان کامرون و اوباما، توافق داشته‌اند که در صورت اثبات حمله شيميايی دولت سوريه عليه شهروندان، اين مسئله با «واکنشی جدی» مواجه خواهد شد.
دولت سوريه هشدار داده که هر گونه حمله نظامی آمريکا به اين کشور، می‌تواند «آتش را در کل منطقه شعله‌ور کند.»
يک فرمانده ارشد نظامی ايران هم به آمريکا هشدار داده است که از «خط قرمزهای سوريه» عبور نکند.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتوليک‌های جهان نيز اعلام کرده که از ديدن «تصاوير وحشتناک» جنايت‌ها در سوريه «متاثر» شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ روز يکشنبه سوم شهريور، در ميدان سن پيتر واتيکان و در اجتماع ده‌ها هزار نفر از مسيحيان گفت: «دولت سوريه و شورشيان اين کشور اسلحه‌های خود را زمين بگذارند.»
اپوزسيون سياسی سوريه که از سوی غرب حمایت می‌شود نيز اعلام کرده که برنامه‌ای برای تشکيل يک «ارتش ملی» دارد تا بتواند به طور مجزا از شورشيان مورد حمايت القاعده که با بشار اسد می‌جنگند، مبارزه کند.
XS
SM
MD
LG