لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

«دهها نفر» در تظاهرات روز جمعه در سوريه کشته شدند


تظاهرات اعتراضی علیه بشار اسد در حمص
تظاهرات اعتراضی علیه بشار اسد در حمص
فعالان سیاسی می‌گویند روز جمعه در تظاهرات اعتراضی در شهر‌های مختلف سوریه دست کم ۳۳ نفر کشته شده‌اند. این در حالی است که در همین روز ضرب الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه عرب به سوریه پایان یافت و مقامات سوری آن را نادیده گرفتند.

گروه «رصد حقوق بشر سوریه» می گوید، ۳۳ نفر درتظاهرات اعتراضی روز جمعه کشته شده اند. طبق این گزارش این افراد در مناطق جنوب حمص و دير الزور (شرق) درعا (جنوب) و اطراف دمشق کشته شده اند.

شبکه خبری الجزیره نیز به پیشتر نقل از شورای عمومی انقلاب سوریه شمار کشته شدگان روز جمعه را بیست و شش نفر اعلام کرده بود.

شورای عمومی انقلاب سوریه می‌گوید، روز جمعه در شهرهای دیر الزور، حمص، درعا، ادلب، حماه و حلب تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است.

طبق این گزارش‌ها تظاهرات روز جمعه در حمایت از ارتش آزاد سوریه برگزار شده است. «ارتش آزاد سوریه» نام گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است «۱۶ تروریست» در استان حمص به دست نیروهای دولتی کشته شده‌اند و مقدار زیادی از اسلحه و مهمات از آن‌ها کشف و ضبط شده است.

درهمین حال ارتش سوریه می‌گوید، روز جمعه در حمله گروه‌های مسلح به یک پایگاه نیروی هوایی ۱۰ نفر کشته شده‌اند که ۶ نفر از کشته شدگان خلبان بودند.

حکومت بشار اسد از آغاز اعتراضات در ماه مارس تاکنون معترضان را افراد تبهکار وابسته به گروه‌های تندرو معرفی می‌کند و با این استدلال بکار گیری ارتش و نیروهای امنیتی علیه معترضان را توجیه می‌کند.

براساس برآورد سازمان ملل متحد از آغاز اعتراض‌ها در سوریه تاکنون دستکم ۳ هزار و پانصد نفر کشته شده‌اند.

ضرب الاجل اتحادیه عرب

در همین حال اتحادیه عرب به حکومت بشار اسد تا غروب روز جمعه فرصت داده بود تا با طرح پیشنهادیش برای اعزام ناظران این اتحادیه به سوریه موافقت کند.

قرار بود اتحادیه عرب پانصد ناظر را به سوریه بفرست تا شرایط و وضعیت نا‌آرامی‌ها در این کشور را مورد بررسی قرار دهند، اما دولت سوریه این ضرب‌الاجل را نادیده گرفت.

اکنون قرار شده است تا اتحادیه عرب تحریم‌هایی را علیه این کشور در نظر بگیرد. روزهای شنبه و یکشنبه نشست‌هایی در این زمینه برگزار خواهد شد.

نگرانی عراق از روی کار آمدن «تندرو‌ها» در سوریه

در همین حال، جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، روز جمعه گفته است، از اینکه ممکن است «تندرو‌ها» در سوریه قدرت را به دست بگیرند نگران است. وی همچنین تاکید کرده است که مخالف دخالت نظامی ترکیه و کشورهای غربی در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جلال طالبانی که با تلویزیون «العراقیه» صحبت می‌کرد، همچنین گفته است که فرماندهان ارتش عراق به دلیل ضعف بودن نیروهای هوایی و دریایی خواهان ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور هستند.

جلال طالبانی گفته است: «خیلی صریح بگویم، ما نگرانیم که ممکن است که تندرو‌ها جایگزین رژیم فعلی (سوریه) بشوند. ما می‌ترسیم که تندرو‌ها به قدرت برسند و به دشمنی با دموکراسی در عراق بپردازند.»

جلال طالبانی اضافه کرده است: «ما با مداخله نظامی ترکیه و غربی ها مخالفیم.»
XS
SM
MD
LG