لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

مخالفان بشار اسد: ده ها نیروی امنیتی سوریه را اسیر کردیم


حضور ناطران اتحادیه عرب در یک ساختمان دولتی سوریه در درعا
حضور ناطران اتحادیه عرب در یک ساختمان دولتی سوریه در درعا
ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که شماری از جدا شدگان ارتش اين کشور، ده ها تن از نيروهای امنيتی را با حمله به دو ايست بازرسی در استان شمالی ادلب به اسارت گرفته اند.

جدا شدگان از ارتش سوريه گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل داده اند. اين گروه وظيفه خود را حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کرده است. با ادامه بحران سوريه، روند جدا شدن افسران از ارتش اوج گرفته است. جدا شدگان می گويند که از سوی مقام های بالاتر، به آن ها دستور شليک آتش به سمت تظاهر کنندگان داده شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رامی عبد الرحمن، رئيس ديده بان حقوق بشر سوريه ،گفت که اين حمله در منطقه جبل الزاويه روی داده است و شمار دقیق کشته شدگان و شمار دستگير شدگان مشخص نيست.

اين حملات سه روز پس از آن روی می دهد که ارتش آزاد سوريه اعلام کرد به نيروهای خود دستور داده تا حملات خود را تا زمان صدور گزارش ناظران اتحاديه عرب متوقف کنند.

« تیراندازی به سمت شهروندان ادامه دارد»

در همین حال، نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب، روز دوشنبه با تاکيد بر اين که تيراندازی تک تيراندازها به سمت مردم در سوريه همچنان ادامه دارد گفت که نيروهای ارتش از مناطق مسکونی خارج شده و در ورودی ها مستقر شده اند.

نبیل العربی دوشنبه در يک سخنرانی تلويزيونی در تشريح عملکرد ناظران اتحاديه عرب در سوريه گفت: «بله، تيراندازی وجود دارد. آخرين گزارش تلفنی ناظران، از وجود تيراندازی حکايت می کند. تيراندازی از طرفهای مختلف است و دشوار است بگوييم از طرف چه کسی است.»

او ادامه داد: «درباره تک تيراندازها، بله تک تيراندازها حضور دارند و اميداواريم همه اين پديده ها از ميان برداشته شود.»

سخنان نبیل العربی پس از يک هفته از آغاز ماموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه مطرح می شود. اين ناظران وظيفه دارند از پايبندی سوريه به تعهدات خود به طرح اتحاديه عرب به خارج کردن نيروهای مسلح دولتی از مناطق دولتی و آزادی دستگيرشدگان نا آرامی های اخير مطمئن شوند.

طرح اتحاديه عرب به منظور پايان دادن به بيش از نه ماه بحران سوريه ارائه شده است. آغاز بحران سوريه با تظاهرات ضد دولتی بود که توسط نيروهای امنيتی و نظامی سرکوب شد. سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود اعلام کرد شمار کشته شدگان غيرنظامی در سوريه از ۶هزار نفر تجاوز کرده است.

نبیل العربی گفت که اتحاديه عرب، گزارش کاملی از هفته اول ماموريت ناظران تدوين خواهد کرد و اين گزارش مشخص خواهد کرد که آيا اقدامات بيشتری مورد نياز است يا نه.

ناديده گرفتن طرح های تحاديه عرب از سوی دولت سوريه باعث شد که کشورهای عربی، تحريم هايی عليه اين کشور اعمال کنند. تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب، تحريم بانک مرکزی اين کشور و شماری ديگر از تحريم های اقتصادی، از جمله اين اقدام ها است.

دبيرکل اتحاديه عرب اظهار داشت که هم اکنون ۷۰ ناظر در سوريه حضور دارند که در شش شهر فعاليت می کنند و ۳۰ ناظر دیگر به سوريه اعزام خواهند شد.

او ادامه داد: «ناظرانی که هم اکنون در سوريه هستند موفق شدند ۳۴۸۴ تن از دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کنند و اتحاديه عرب از اپوزيسيون سوريه ليست بازداشت شدگان را خواهد خواست تا از آزادی آن ها مطمئن شود.»

هنوز معلوم نيست آمار آزاد شدگانی که نبیل العربی اعلام کرد، شامل افرادی می شود که دولت سوريه از آزادی آن ها خبر داده ای يا نه. چند روز پيش دولت سوريه از آزادی ۷۵۵ تن از زندانيان خبر داده بود.

نبیل العربی گفت که که ناظران اتحاديه عرب موفق به وارد کردن مواد غذايی به شهر حمص و خارج کردن جنازه ها از آن جا شدند.

شهر حمص مرکز اعتراض های سوريه در چند هفته اخير، در محاصره نيروهای ارتش قرار داشت و برخی از محله های آن توسط تانک ها گلوله باران می شدند.

سخنان نبیل العربی در حالی مطرح می شود که يکشنبه علی الدقباسی رئيس پارلمان عربی از دبيرکل اتحاديه عرب خواست ناظران را فورا از سوريه خارج کند.

بنا بر بيانيه صادره از سوی دفتر پارلمان عربی، دليل اين در خواست الدقباسی: «ادامه نظام سوريه در سرکوب و کشتار شهروندان بی گناه و زير پا گذاشتن طرح اتحاديه عرب» عنوان شده است.

الدقباسی افزود: «آن چه که امروز شاهد آن هستيم، اوج گيری خشونت ها و ادامه کشتارها است که شمار زيادی از فرزندان سوريه از جمله کودکان که خواستار آزادی، احترام قانون و حقوق بشر هستند را قربانی می کند.»

بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان های حقوقی سوريه، شمار کشته شدگان در اين کشور از زمان آغاز ماموريت اتحاديه عرب، از مرز ۲۵۰ نفر گذشت.»

رئيس پارلمان عربی ادامه داد: «اين رخدادها با حضور ناظران اتحاديه عرب روی می دهد؛ مساله ای که باعث خشم ملت های عربی شده است. اين وضعيت هدف از فرستادن ناظران را از مسير خود خارج می کند چرا که هدف از ماموريت آن ها، پايان دادن به کشتار ها و حضور نظاميان در شهرها است.»
XS
SM
MD
LG