لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

طالبان مذاکره با دولت افغانستان را رد کرد


طالبان هرگونه مذاکره صلح با دولت افغانستان را رد کرده است
عکس از EPA
طالبان هرگونه مذاکره صلح با دولت افغانستان را رد کرده است عکس از EPA

گروه طالبان هرگونه مذاکره صلح با دولت حامد کرازی را رد کرده و می گويد تا زمان حضور نيروهای نظامی خارجی در افغانستان به جنگ ادامه خواهد داد.


هفت سال پس از سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان، رهبران کشور های غربی اکنون اذعان می کنند که جنگ عليه «تروريسم» در افغانستان راه حل نظامی ندارد و مذاکرات صلح می تواند به خشونت ها در اين کشور پايان دهد.


عربستان سعودی ماه گذشته ميزبان برخی شخصيت های طرفدار دولت حامد کرازی و مقامات سابق طالبان بود، مذاکراتی که به باور تحليگران مسايل خاورميانه می تواند زمينه ساز گفت وگوهای اساسی بين طرف های درگير در افغانستان شود..


اين در حالی است که گروه طالبان هرگونه دخالت در مذاکرات عربستان را رد کرده و می گويد اين گونه اخبار با هدف ايجاد ترديد و چند دستگی بين اعضای اين گروه مطرح می شوند.


گروه طالبان طی سال جاری توانسته است تا حملات خود به نيروهای ائتلاف و پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، را افزايش داده و نفوذ خود را تا نزديکی کابل، پايتخت، گسترش دهد.


  • وزارت امور خارجه ترکيه اعلام کرده است که سه شهروند این کشور در یک پروژه مخابراتی در شرق افغانستان کار می کردند، ربوده شده اند.

گروه طالبان در وب سايت خود نوشته است: «برای ارتش اشغالگران غير ممکن خواهد که بتواند که مانع گسترش جهاد و امت اسلامی در افغانستان شوند».


اين گروه اضافه کرده است:«امارت اسلامی می خواهد اين نکته روشن باشد که تنها را ه حل موفقيت آميز مسئله افغانستان اين است که نيروهای خارجی بدون هيچ قيد و شرطی از افغانستان خارج شوند».


قتل سه نفر در کابل


در همين حال، مقامات امنيتی افغانستان اعلام کرده اند در جريان تيراندازی مردان مسلح در کابل دو شهروند افريقای جنوبی و بريتانيايی به همراه يک افغان کشته شده اند.


اين مقامات می گويند: مردان مسلح خودروی حامل اين سه تن را هدف تيراندازی قرار دادند. اين افراد برای شرکت پستی «دی.اچ ال» کار می کردند. شرکت پستی «دی.اچ ال» خدمات پستی به سراسر جهان ارائه می کند.


همچنين وزارت امور خارجه ترکيه اعلام کرده است که سه شهروند این کشور در یک پروژه مخابراتی در شرق افغانستان کار می کردند، ربوده شده اند.


رنگين دادفر سپنتا، وزير امور خارجه افغانستان، در کنفرانس خبری به همراه همتای ترک خود علی بابا جان گفت :اين افراد روز پنچشنبه در استان خوست در شرق افغانستان ربوده شده اند.


آقای سپنتا گفت: به نظر می رسد گروه های تبهکار عامل اين حادثه باشند و مقامات اطلاعاتی و امنيتی در تلاشند تا اين مسئله را حل کنند


XS
SM
MD
LG