لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

ترکيه:۱۵۰ شورشی کرد در حملات هوایی کشته شدند


عملیات نیروهای ترکیه در مناطق کوهستانی عراق.
(عکس از AFP )
عملیات نیروهای ترکیه در مناطق کوهستانی عراق. (عکس از AFP )

ارتش ترکيه اعلام کرده است که در جريان بمباران مواضع نيروهای حزب کارگران کردستان، پ کا.کا، طی هفته گذشته در شمال عراق دستکم ۱۵۰ شورشيان را کشته است، اين در حالی است که اين گروه اين خبر را رد کرده است.


يک سخنگوی پ کا کا با رد اخبار منتشر شده از سوی ارتش ترکيه، آن را بخشی از «جنگ روانی» آنکار عليه حزب کارگران کردستان ارزيابی کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکيه در بيانبه ای که در وب سايت خود منتشر کرده، آورده است:«براساس برآوردهای اوليه، در اين عمليات ۱۵۰ تروريست کشته شدند».


اين بيانيه اضافه کرده است که چند تن از فرماندهان ارشد پ.کا.کا در ميان کشته شدگان هستند و اين عمليات باعث «دلهره در بین اعضای پ. کا. کا شده است».


ارتش ترکيه اعلام کرده است که ۴۳ هدف متعلق به شورشيان و از جمله مرکز ارتباطی پ. کا. کا در ارتفاعات کوهستانی قنديل مورد حمله جنگنده های قرار گرفته و نابود شده است.


در همين حال احمد دنيس، يک سخنگوی پ. کا. کا، با رد آمار اعلام شده توسط ترکيه گفت در جريان بمباران ها روز جمعه شش نفر از شورشيان وابسته به پ. کا. کا در منطقه قنديل کشته شدند.


آقای دنيس افزود: «دولت ترکيه يک جنگ روانی عليه حزب کارگران کردستان آغاز کرده است و مطبوعات ترکيه در خصوص تعداد حملات و آمار کشته و مجروح شدگان بزرگنمايی می کنند».


رشته ارتفاعات قندیل بین سه کشور ايران، ترکيه و عراق واقع است و به محلی برای پناه گرفتن شورشيان کرد بدل شده است.


جنگنده های ترکيه از ماه دسامبر سال گذشته تاکنون به طور متناوب مواضع نيروهای حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا، را در شمال عراق بمباران کرده اند.


ده هزار نيروی نظامی ارتش ترکيه در ماه فوريه امسال در يک عمليات يک هفته ای برای سرکوب شورشيان وابسته به پ کا کا، وارد خاک عراق شده و ده کيلومتر در شمال عراق پيشروی کردند.


پيشتر، پارلمان ترکيه روز ۱۷ اکتبر سال گذشته ، طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن، دولت قادر است هر زمان که تشخيص دهد، برای تعقيب شورشيان مسلح کرد به عمليات نظامی برون مرزی دست بزند.


حزب کارگران کرد ترکيه، که در سال ۱۹۷۸ به عنوان يک گروه شورشی با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد، مبارزه مسلحانه برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد.


دولت ترکيه پ. کا کا را متهم می کند که از زمان تاسيس تاکنون مسئول مرگ بيش از ۳۰ هزار شهروند اين کشور است.


XS
SM
MD
LG