لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

آزادی جولين آسانژ به تعویق افتاد


دادگاهی در بريتانيا روز سه شنبه با آزادی جولين آسانژ، مدير سايت ويکی ليکس، به قيد وثيقه موافقت کرده است. اما وی تا بررسی در خواست استيناف به مدت ۴۸ ساعت ديگر در زندان باقی خواهد ماند.

جولین آسانژ بر اساس حکم جلب دادگاهی در سوئد در بريتانيا بازداشت شده است.

قاضی هاورد ريدل روز سه شنبه با سپردن قرار وثيقه جولين آسانژ تا تشکيل جلسه بعدی دادگاه در ۱۱ ژانويه سال ۲۰۱۱ موافقت کرده است.

جولين آسانژ می بایست برای آزادی خود قرار وثیقه ۲۰۰ هزار پوندی ( بیش از ۳۱۷ هزار دلاری) را پرداخت می کرد.

این در حالی است که دادستان پیش از آزادی جولین آسانژ از زندان مرکزی لندن به این حکم اعتراض کرد.

جولين آسانژ که وب سايت او طی هفته های اخير بخشی از ۲۵۰ هزار سند محرمانه وزات امور خارجه آمريکا را منتشر کرده است، به آزار جنسی دو خانم سوئدی متهم شده است. جولين آسانژ اين اتهامات را رد کرده است.

موسس ويکی ليکس هفته گذشته در بريتانيا بازداشت شده بود.

پليس بين‌الملل دو هفته پيش با صدور «اخطار قرمز» برای بنيانگذار ويکی‌ليکس اعلام کرده بود، تمامی افرادی که به نوعی آقای آسانژ را می‌شناسند بايد وی را به پليس محلی معرفی کنند.

اين اخطار پس از آن صادر شد که روز ۱۸ نوامبر دادگاهی در سوئد، حکم بازداشت آقای آسانژ را به اتهام «تجاوز جنسی» صادر کرده بود.

بنيانگذار ويکی ليکس اين اتهام را بی ‌اساس خوانده و می گويد که اين اقدام ها برای مخدوش کردن چهره او انجام می شود.

وب سايت ويکی ليکس که توسط جولين آسانژ پايه گذاری شده چند ماه پيش اسناد محرمانه وزرات دفاع آمريکا درباره جنگ های عراق و افغانستان را منتشر کرد.

اين سايت طی ده روز گذشته اسناد محرمانه وزات امور خارجه آمريکا را منتشر کرده است. بيشتر اين اسناد مربوط به گفت و گوهای خصوصی ديپلمات های آمريکايی با مقامات بلند پايه کشورهای مختلف جهان است و انتشار آنها بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشته است.

سايت ويکی ليکس در روزهای اخير با مشکلات زيادی روبرو شد و پس از اينکه مورد حملات اينترنتی وسيعی قرار گرفت از صفحه اينترنت محو شد ولی پس از انتقال دامنه آن به سوئيس بار ديگر فعاليت خود را از سر گرفت.

همزمان با افزايش فشارها بر اين وب سايت، دولت سوئيس يک حساب بانکی ويکی ليکس را به اتهام دادن اطلاعات غلط مسدود کرد.
XS
SM
MD
LG