لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

شورای امنيت «حملات تروريستی» در سوريه را محکوم کرد


انفجارهای روز پنجشنبه در دمشق که دهها کشته برجای گذاشت
انفجارهای روز پنجشنبه در دمشق که دهها کشته برجای گذاشت
شورای امنيت سازمان ملل متحد، بان کی مون،دبيرکل سازمان ملل «حملات تروريستی» روز پنجشنبه در دمشق که دهها کشته برجای گذاشت، را محکوم کردند. آمريکا نيز ضمن محکوم کردن اين دو انفجار نسبت به احتمال سوء استفاده فزاينده القاعده از بی ثباتی در سوريه ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دو انفجار شديد در دمشق، پايتخت سوريه، دست کم ۵۵ کشته و ۳۷۰ زخمی بر جای گذاشت.

پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه ای اعلام کردند:«در شديد ترين وجهی حملات تروريستی روز پنجشنبه ۱۰ ماه مه را که تعدادی زيادی کشته و مجروح برجای گذاشت، محکوم می کنند.»

شورای امينت از همه طرف های درگير در بحران سوريه خواسته است تا «فورا و به طور کامل» طرح صلح کوفی عنان،نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، را اجرا کنند.

بشار جعفری، سفير سوريه در سازمان ملل متحد، نيز در نشست شورای امنيت در روز پنجشنبه گفته است: شمار و ابعاد حملات تروريستی از زمان آغاز آتش بس در سوريه افزايش يافته است.

بشار جعفری همچنين «برخی از کشورهای» عرب، منطقه خاورميانه و جهان را متهم کرده است که سلاح و منابع مالی در اختيار «گروهای تروريستی» در سوريه قرار می دهند.

بشار جعفری از شورای امنيت خواسته بود، تا اقدامات لازم و فوری را برای متوقف کردن فعاليت های تروريستي در سوريه انجام دهد و کشورهايی که سلاح و پول در اختيار چنين گروه هايی قرار می دهند، را تحت فشار قرار دهد.

در همین زمینه،بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در بيانيه ای «حملات تروريستی» روز پنجشنبه در دمشق را محکوم کرد.

الفاعده در سوريه

در همين حال، لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا روزپنجشنبه گفته است: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که «القاعده در سوريه حضور دارد»، اما ابعاد و گستردگی فعاليت آن مشخص نيست.

لئون پانه تا گفته است: ما نيازداريم که مشخص کنيم که چه نوع نفوذی را القاعده در سوريه دارد.

با اين حال، وزير دفاع آمريکا تصريح کرد که تلاش های يک ماه گذشته برای اجرای آتش بس درچارچوب طرح صلح کوفی عنان نتيجه ای در پی نداشته است.

جي کارنی، سخنگوي کاخ سفيد، نيز انفجاری های روزپنجشنبه در دمشق را محکوم کرده و گفته است: باور نداريم چنين اقدامی کار مخالفان باشد.

جی کارنی گفته است:« همانطور که تا کنون گفته ايم، به وضوح مشص است که عناصر افراطی در سوريه در تمام اين مدت تلاش کرده اند تا از هرج و مرج به وجود آمده از سرکوب های وحشيانه حکومت بشار اسد عليه مردم، استفاده کنند.»

اتحادیه اروپا،چین و ایران انفجارهای روز پنجشنبه در دمشق را محکوم کرده اند.
XS
SM
MD
LG