لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

کارگروه «بازداشت‌های خودسرانه»سازمان ملل خواستار آزادی سحرخيز شد


عيسی سحرخيز، مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی،
عيسی سحرخيز، مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی،
همزمان با انتشار خبرهايی مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی عيسی سحرخيز، روزنامه نگار زندانی، کار گروه «بازداشت‌های خودسرانه» سازمان ملل متحد، با محکوم کردن بازداشت يک ساله آقای سحرخيز، از مقامات ايران خواست او را فورا آزاد کند.

متن نامه کار گروه «بازداشت های خودسرانه» سازمان ملل متحد به مقامات ايران توسط خانواده و وکيل مدافع عيسی سخر خيز روز شنبه منتشر شده است.

در اين نامه علاوه بر در خواست آزادی فوری و بی قيد شرط عيسی سحر خيز، از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته شده است تا «دادگاهی عادلانه بر اساس استانداردهای بين‌المللی برای رسيدگی» به اتهامات عيسی سحرخيز تشکيل شود.

عيسی سحرخيز، مدير کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و بنا به نوشته دفاعيه‌اش، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت، که از جمله منجر به شکستگی دنده وی شد.

مهدی سحرخيز، فرزند اين روزنامه نگار زندانی، در این باره به رادیو فردا گفت :«شکايتی توسط وکيل عيسی سحر خيز به سازمان ملل متحد ارائه شده بود و پس از يکسال پاسخ دادند و اين نامه را برای مقامات ايرانی فرستادند که مقامات ايرانی پاسخی به اين نامه ندادند. طبق اظهار نظر اين گروه بازداشت پدر من غير قانونی است».

نگرانی از وضعيت جسمی عيسی سحر خيز


مهدی سحرخيز درباره وضعيت جسمی عیسی سحرخیز می‌گويد:«پدرم ديشب ساعت سه نصف شب زمين خورده است و به سختی می توانند ده قدم راه بروند . ديسک کمر ايشان مشکل پيدا کرده و روی دو رگ سياتک امده است، ايشان نياز خيلی مبرمی به مراجعه به بيمارستان و دکتر دارند.»

مهدی سحرخيز می افزايد:« تنها چيزی که الان می تواند ايشان را سرپا نگه دارد قرص های مسکن است و آمپول های فراوانی که به ايشان می زنند که بتواند درد را تحمل کند. ايشان الان قادر به حرکت نيست».

مهدی سحرخيز می گويد شرايط بد زندان اصلی ترين دليل وخامت شرايط جسمی پدرش است.

مهدی سحرخيز هم چنين تاکيد کرده است که پدرش پيش از زندان هيچ مشکلی نداشت است و بيماری وی در جريان بازداشت در يکسال اخير رخ داده است.

اخبار تاييد نشده ای درباره صدور حکم محکوميت عيسی سحرخيز به زندان منتشر شده است. ولی مهدی سحرخيز از صدور چنين حکم اظهار بی اطلاعی کرده است.

اتهام های عيسی سحرخيز تحت عنوان «شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات» و «تشويق مردم به اغتشاش»، که هنگام بازداشت عليه وی اعلام شد، پيش از برگزاری دادگاه به «توهين به مقام رهبری» و «فعاليت و تبليغ عليه نظام» تغيير يافته بود.
XS
SM
MD
LG