لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

ایران از راهیابی به شورای امنیت بازماند


ايران روز جمعه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت در رقابت با ژاپن به سختی شکست خورد و از مجموع ۱۹۲ کشور، ۳۲ رای کسب کرد.
ايران روز جمعه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت در رقابت با ژاپن به سختی شکست خورد و از مجموع ۱۹۲ کشور، ۳۲ رای کسب کرد.

ايران در انتخابات مجمع عمومی سازمان ملل برای کسب کرسی غير دائم شورای امنيت آرا لازم را به دست نیاورد و از راهيابی به اين شورا بازماند و ژاپن برای دهمین بار به عضویت شورای امنیت در آمد.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد کشورهای ترکيه، ژاپن، مکزيک و اوگاندا را به عنوان اعضای غير دائم شورای امنيت انتخاب کرد


در جلسه روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای انتخاب پنج عضو غير دائم شورای امنيت اين سازمان، ژاپن با کسب ۱۵۸ رای توانست کرسی آسيا در شورای امنيت را به دست آورد و ايران با ۳۲ رای از دستيابی به اين کرسی بازماند.


نمايندگی های آمريکا و بريتانيا در سازمان ملل متحد از رای کم ایران و پيروزی ژاپن استقبال کرده اند.


به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، جان ساورز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، در این زمینه گفت: «ایران شکست جانانه ای خورد.»


در همین زمینه بخوانید: راه نیافتن ایران به شورای امنیت و پیامدهای انزوای سیاسی


در نشست مجمع عمومی، ایران، اتريش، ژاپن، مکزيک، اوگاندا، ترکيه و ايسلند برای کسب پنج کرسی غير دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد رقابت کردند.


دوره عضویت ايتاليا، اندونزی، بلژيک، پاناما و آفريقای جنوبی به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۳۱ دسامبر به پايان می رسد.


ايران و ژاپن برای کسب يک کرسی آسيا که هم اکنون در اختیاراندونزی است، با یکدیگر رقابت کردند.


اتريش، ترکيه و ايسلند برای کسب دو کرسی اروپای غربی و مناطق ديگر که شامل استراليا و نيوزيلند است، رقابت کردند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از پنج عضو دائم و ده عضو غير دائم تشکيل شده است. روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا، پنچ عضو دائم شورای امنيت و دارای حق وتو هستند. ده عضو غير دائم برای دوره دو ساله ای انتخاب می شوند.


در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز جمعه تنها يک کانديدا از قاره آسيا می توانست با کسب دو سوم آرا از مجموع ۱۹۲ کشور به عضويت غير دائم شواری امنيت درآيد.


  • ژاپن با کسب ۱۵۸ رای توانست کرسی آسيا در شورای امنيت را به دست آورد و ايران با ۳۲ رای از دستيابی به اين کرسی باز ماند.

بر پايه ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، مصوبات شورای امنيت نيازمند رای مثبت ۹ عضو است. البته پنج عضو دائم شورا که دارای حق وتو هستند، می توانند تصميم های آن را وتو کنند.


پیش بینی شکست ایران


پیش از انتخابات روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل، خبرگزاری ها پيش بينی کرده بودند که ايران شانسی برای رقابت با ژاپن ندارد و ژاپن به راحتی به عنوان نماينده آسيا انتخاب خواهد شد.


ژاپن تاکنون ۹ بار به عضويت غير دائم شورای امنيت سازمان ملل در آمده و اين در حالی است که ايران پيش از اين تنها يک بار در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ ميلادی در شورای امنيت به عنوان عضو غير دايم حضور داشته است.


ايران دومين درخواست عضويت خود برای عضويت غير دائم در شورای امنيت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۰۹ -۲۰۱۰ را در سال ۱۹۹۶ ارائه کرده بود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون پنج قطعنامه عليه برنامه هسته ای ايران تصويب کرده و از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکنون با سرپيچی از اين خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG