لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

ابراز ناخرسندی آمريکا از نتیجه مذاکرات ايران و آژانس


ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه ۲۹ ديماه مذاکرات اخير ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران را «بسيارمايوس کننده»، خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم نولند گفته است: بسيار مايوس کننده است که « ايران يک بار ديگر فرصت همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی را از دست داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: ايران اين فرصت را داشت «تا شفافيت مورد نظر جامعه بين المللی برای رفع نگرانی ها در خصوص برنامه هسته ايش را فراهم کند.»

هرمان ناکارتس،‌معاون مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و هياتی از کارشناسان اين آژانس برای مذاکره با مقامات ايران روز چهارشنبه۲۷ ديماه به تهران سفر کردند. اين مذاکرات به مدت دو روز ادامه داشت. هرمان ناکارتس روز جمعه، ۲۹ دی‌ماه، در بازگشت از تهران گفته بود که نتوانسته است موافقت ايران را برای بازرسی از سایت پارچين جلب کند.

وی در خصوص نتيجه مذاکرات بين ايران و آژانس در تهران تصريح کرده است: «اختلافات همچنان باقی است» و توافقی حاصل نشده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، در حالی که مقامات آژانس بين المللی انرژی اتمی از تمايل به ادامه مذاکره با ايران صحبت می کنند، اما شماری از اين مقامات به صورت خصوصی گفته اند،‌ به تاخير انداختن مذاکرات يک تاکتيک ايران برای ايجاد مانع درتحقيقات در خصوص سایت نظامی پارچين در شرق تهران است. آنها نگرانند چنين تاخير هايی به تحقيقات از پارچين لطمه بزند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی مظنون است که ايران آزمایش های مربوط به مواد انفجاری با قدرت بسيار بالا که در کلاهک اتمی کاربرد دارد، را در سایت پارچين انجام داده باشد. ايران چنين اتهامی را رد کرده است.

در همين حال، علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص مذاکرات با هيات آژانس در تهران گفته است:«در مذاکرات اخير درباره برخی موضوعات توافق شد اما به نتيجه نهايی نرسيديم و در صورتی که آژانس ملاحظات اصولی و منطقی ما را در نظر بگيرد، می توان به جمع بندی نهايی رسيد.»

علی اصغر سلطانيه در گفت وگو با تلويزيون دولتی ايران تصريح کرده است:«در هر دور از مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته تلاش شده تا موارد اختلاف ميان دو طرف بحث و حل و فصل شود. دفعه قبل چند موضوع حل و فصل شد. اما منجر به امضای "رهيافت ساختاری" نشد. چرا که فکر می‌کنيم ملاحظات ما هنوز رعايت نشده است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا، علی اصغر سلطانيه در خصوص بازديد از منطقه پارچين نیز گفته است:«ما از ابتدا هم اعلام کرديم و در جلسه شورای حکام گفتيم تا وقتی چارچوب کار نهايی نشود بازديد و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد. ما قرار نداشتيم که در قالب مذاکرات در تهران بازديدی صورت گيرد. آژانس هم از اين مساله مطلع بود. نشست دو روزه ايران و آژانس برای مذاکرات بود و هدف ديگری نداشت. »

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح اميز است.
XS
SM
MD
LG