لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

سلطانیه: آژانس باید ملاحظات امنیتی ایران را در نظر بگیرد


یک روز پس از مذاکرات دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، علی‌اصغر سلطانیه اعلام کرد که نتیجه‌ای قطعی از این گفت‌وگوها به دست نیامده و تهران می‌خواهد ملاحظات امنیتی‌اش رعایت شود.

به گزارش ایسنا، آقای سلطانیه تایید کرد که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند به توافق نهایی در مورد به یک «رهیافت ساختاری» برای حل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس دست یابند.

علی‌اصغر سلطانیه که نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد، همچنین سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران با هیات هشت نفره آژانس را در تهران بر عهده داشته است.

هرمان ناکارتس، سرپرست گروه مذاکره‌کنندگان آژانس در این مذاکرات نیز در بازگشت از تهران به وین در فرودگاه این شهر به خبرنگاران گفت که پس از دو روز «گفت‌وگوهای فشرده» اختلاف نظر میان ایران و بازرسان آژانس انرژی اتمی هم‌چنان باقی است.

علی‌اصغر سلطانیه درباره این مذاکرات به تلویزیون دولتی ایران گفت: «ما مذاکرات جدی و فشرد‌ه‌ای داشتیم و اعلام کردیم آمادگی داریم تا یک روز دیگر هم این مذاکرات ادامه پیدا کند چراکه برخی اختلاف نظرها حل شده است اما برخی دیگر نه. موضوعات مورد بررسی پیچیده هستند و باید بگویم در یک سال گذشته تمام بحث ما درباره دو تا سه صفحه بوده است چرا که ابعاد فنی، سیاسی، حقوقی و امنیتی دارد و باید اینها در آن لحاظ شود.»

آقای سلطانیه با بیان اینکه «ما باید ملاحظات امنیتی و سیاسی خود را در نظر داشته باشیم»، تاکید کرد: «بازرسی‌های عادی از تاسیسات و مواد هسته‌ای ایران در حال انجام است و در ۱۰ سال گذشته یک بار و یا یک روز نشده است که صدور ویزای بازرسان به تاخیر افتاده باشد.»

علی‌اکبر سلطانیه با اشاره به درخو‌است‌های مکرر آژانس برای بازدید از پایگاه نظامی پارچین، اظهار داشت که بازرسان این سازمان یک بار در سال ۲۰۰۵ از این پایگاه نظامی بازدید کردند.

در زمان محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس، پس از آنکه سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از فعالیت‌های مشکوک در این پادگان سخن گفتند، ایران در اول نوامبر سال ۲۰۰۵ در نهایت راضی شد که به بازرسان اجازه بازید از این پایگاه را بدهد.

محمد البرادعی ۲۷ فوریه سال ۲۰۰۶ به شورای حکام آژانس گزارش داد که نتایج نمونه‌برداری‌های محیطی و بازدید از ساختمان‌های مختلف بیانگر هیچ «فعالیت غیرمعمول» و وجود مواد هسته‌ای نیست.

پس از آنکه یوکیا آمانو به مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، بازرسی دوباره از پایگاه پارچین به یکی از محورهای اصلی مناقشه ایران و آژانس تبدیل شد.

یوکیا آمانو، در گزارش‌های خود با اتکا به داده‌های سرویس‌های امنیتی کشورهای عضو آژانس، از فعالیت‌های مشکوک در این پایگاه خبر داد و آن را در گزارش‌های خود به شورای حکام منعکس کرد. همزمان تصاویر ماهواره‌ای منتشر شد، که بر اساس آنها گفته می‌شود ایران در حال پاکسازی این محوطه بوده که در گزارش‌ آمانو نیز آمده است.

آژانس می‌گوید، مظنون است که ایران فعالیت‌های مربوط به مواد انفجاری با قدرت بسیار بالا که در کلاهک اتمی کاربرد دارد، انجام داده باشد. ایران این اتهام را رد می‌کند. ایران در عین حال از آژانس خواسته که مدارک اصلی خود را ارائه دهد که گفته می‌شود برپایه گزارش‌های سرویس‌های جاسوسی تهیه شده است.

علی‌اکبر سلطانیه در ادامه ضمن اشاره به بازدید بازرسان از پارچین در سال ۲۰۰۵ گفت: «اما الان موضوع بر سر یک سری ادعاها با ابعاد محتمل نظامی است و ما اراده سیاسی داریم تا بی‌اساس بودن این ادعاها را بار دیگر ثابت کنیم. از سویی آژانس نمی‌تواند به حوزه‌ای وارد شود که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.»

نماینده ایران در آژانس با تایید خبرها درباره نرسیدن به توافق نهایی با آژانس، گفت: «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما اگر منظورشان از نتیجه این است که به یک توافق و امضای سند برسیم هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. اما مذاکرات رو به جلو بوده است.»

وی افزود: «در هر دور از مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته تلاش شده تا موارد اختلاف میان دو طرف بحث و حل و فصل شود. دفعه قبل چند موضوع حل و فصل شد. اما منجر به امضای "رهیافت ساختاری" نشد. چرا که فکر می‌کنیم ملاحظات ما هنوز رعایت نشده است.»

نماینده ایران در آژانس همچنین اظهار داشت که بازدید از پارچین در دستور کار بازرسان آژانس نبود و گفت: «این اخبار ۱۰۰ درصد اشتباه است و برخی رسانه‌های غربی آن را برای جوسازی مطرح می‌کنند. ما از ابتدا هم اعلام کردیم و در جلسه شورای حکام گفتیم تا وقتی چارچوب کار نهایی نشود بازدید و بازرسی از مکان‌های مورد ادعا انجام نخواهد شد. ما قرار نداشتیم که در قالب مذاکرات در تهران بازدیدی صورت گیرد. آژانس هم از این مساله مطلع بود. نشست دو روزه ایران و آژانس برای مذاکرات بود و هدف دیگری نداشت.»

با این حال هرمان ناکارتس، معاون آمانو، پیش از پرواز به سوی ایران گفته بود که امیدوار است ایران اجاز دسترسی به پارچین را بدهد.

هرمان ناکارتس روز جمعه، ۲۹ دی ماه در پس از بازگشت از ایران گفت که به تیم و اجازه دسترسی به پارچین داده نشده است. همچنین در یادداشتی که آژانس درباره مذاکرات منتشر کرده به «اختلاف‌های» مهم این نهاد و ایران اشاره شده است.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در ۲۴ بهمن ماه برگزار شود.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود اگر ایران تا ماه مارس با آژانس به توافق نرسد ممکن است پرونده ایران را بار دیگر به شورای امنیت بکشاند.
XS
SM
MD
LG