لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

ابراز نگرانی آمريکا از احتمال وقوع «قتل عام» در حلب


آمريکا اعلام کرد که به نظر می‌رسد نيروهای نظامی بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، خود را برای انجام «قتل عام» در شهر حلب آماده می‌کنند. با اين وجود بار ديگر واشينگتن دخالت نظامی در سوريه را بعيد دانست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا پنجشبه گفت: گزارش‌های قابل اعتماد از حرکت کاروان‌های تانک ارتش سوريه به سمت شهر حلب و حملات هوايی به اين شهر با استفاده از هليکوپتر و جنگنده سخن می‌گويند که خود تحولی خطرناک در عمليات حکومت برای سرکوب معترضان مسلح است.

او افزود: «نگران از وقوع قتل عام در حلب هستيم و به نظر می‌رسد که نظام سوريه خود را برای چنين اقدامی آماده می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در ادامه اظهار داشت: «دل‌های ما با مردم حلب است. اين تلاش بی‌ثمر ديگری از سوی نظام برای حفظ سيطره خود بر شهر است. ما نسبت به آنچه ممکن است در حلب روی دهد نگرانيم.»

حلب که شمار ساکنان آن بيش از ۲ميليون نفر است، دومين شهر بزرگ سوريه و پايتخت تجاری آن است.

درگيری‌های شديد ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در جای جای حلب و همچنين در دمشق پايتخت اين کشور، آغازگر مرحله‌ای نو از خشونتی بود که از ۱۶ ماه گذشته همزمان با نخستين اعتراض‌ها، بر سوريه سايه افکنده است. دور جديد خشونت‌ها در سوريه پس از کشته شدن چهارتن از سران نظامی و امنيتی اين کشور در انفجار ساختمان سازمان امنيت ملی سوريه در دمشق آغاز شده است.

استفاده از حق وتو برای سومين بار از سوی روسيه و چين عليه قطعنامه شورای امنيت که نظام بشار اسد را تهديد به افزايش تحريم‌ها در صورت متوقف نکردن خشونت‌ها کرده بود، خشم آمريکا و متحدانش را برانگيخته است.

از آن هنگام آمريکا اعلام کرد که کمک‌های خود را به معترضان سوريه افزايش خواهد داد. در عين حال تاکيد کرد که کمک‌ها شامل تجهيزات جنگی نمی‌شود بلکه به تجهيزات مخابراتی و پزشکی محدود می‌شود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفيد پنجشنبه گفت: «به همراه ديگر کشورهای دوست سوريه و شرکای بين المللی خود، به ارائه کمک‌های انسانی به مردم اينک شور ادامه می‌دهيم.»

او افزود به علاوه کمک‌های غير نظامی به معترضان سوريه، آمريکا می‌تواند «کمک‌های اداری» هم به آن‌ها ارائه دهد.

ويکتوريا نولند در ادامه سخنان خود تصريح کرد که با وجود نگرانی آمريکا از خشونت‌ها در سوريه، دولت باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور به فکر ارائه کمک‌های نظامی مستقيم به مخالفان سوری نيست.

او افزود: «باور نداريم که ريختن بنزين بيشتر بر آتش، جان‌هايی را نجات خواهد داد.»

او ادامه داد: «راه پايان دادن به اين بحران خشونت بيشتر نيست. راه پايان بحران، پايان دادن به خشونت و آغاز روند سياسی حقيقی است.»
XS
SM
MD
LG