لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

یک آمریکایی-ایرانی به تلاش برای صدور موشک به ایران متهم شد


دادگاه فدرال منطقه جنوب نیویورک
دادگاه فدرال منطقه جنوب نیویورک
دادستانی فدرال آمريکا روز جمعه سوم آبان يک آمريکايی ايرانی تبار را به تلاش برای صدور غيرقانونی موشک های «زمين به هوا» به ایران متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رضا اولنگيان به تلاش برای خريد و ارسال قاچاقی موشک های زمين به هوا، و نقض تحريم ها عليه ايران متهم شده است.

مقام های قضايی آمريکا می گويند،‌ رضا اولنگيان در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۲ در فرودگاه تالين استونی بازداشت شده است و در ۲۶ ماه مارس سال جاری به آمريکا استرداد شده است.

به گفته این مقامات، رضا اولنگيان،‌ که با نام ريموند آوانسيان نيز شناخته می‌شود، به مدت چند ماه با يک مامور مخفی سازمان مبارزه با مواد مخدر آمريکا در حال مذاکره بوده است. اين مامور مخفی خود را به عنوان يک دلال سلاح معرفی کرده بود.

طبق اين گزارش رضا اولنگيان پیشتر در سال ۲۰۰۷ تلاش کرده بود تا ۱۰۰ موشک را برای ارسال به ايران خريداری کند. اما تلاش‌های او نتيجه‌ای در برنداشته بود.

مقام‌های دادستانی می‌گويند، اسناد و شواهدی از جمله مکالمه‌ها و ايميل‌های رضا اورنگيان در اختيار دارند که در آنها وی برای خريد ۲۰۰ موشک و همچنين خريد قطعات هلی کوپتر «Bell ۴۱۲» ابراز تمايل کرده بود.

طبق اين گزارش در دادخواست عليه رضا اولنگيان آمده است که وی درصدد بوده است از طريق مرز زمينی يکی از کشور های همسايه ايران،‌ مانند افغانستان، به ايران برود.

در اين دادخواست آمده است که رضا اولنگيان در يکي از ايميل‌ها ی خود صريح کرده بود: «می‌خواهم در زمان مبادله جايی باشم که اتفاق ناگواری برايم رخ ندهد.»

رويترز می گويد، حداکثر مجازت برای رضا اولنگيان در صورت گناهکار شناخته شدن او حبس ابد خواهد بود.

در بيانيه دادستانی امده است: رضا اولنگيان پس از آن که تلاش اولش برای صدور سلاح به ايران ناکام ماند، دوباره در صدد بر آمد تا موشک‌های زمین به هوا و قطعات هواپيما برای ارتش ايران خريداری کند که اين اقدامات نقض تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران و ديگر قوانين آمريکا است.

رويترز می‌گويد، لورتا پرسکا، قاضی منظقه «منهتن» نيويورک پرونده رضا اولنگيان را بررسی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG