لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

ايران، يکی از محورهای مذاکرات وزرای دفاع آمريکا و اسرائيل


بحران هسته ای ايران يکی از موضوع هايی بود که در گفت وگوهای وزرای دفاع آمريکا و اسرائيل مطرح شد. در نشست روز چهارشنبه ژنرال مارتين دمپسی ، رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا نيز حضور داشت.

پس از پايان اين نشست سخنگوی وزرات دفاع آمريکا بدون اشاره به جزئيات مذاکرات، گفت: اهود باراک و لئون پانه تا درباره روابط نظامی بين دو کشور و مسائل منطقه ای از جمله سوريه ، ايران و کل خاورميانه صحبت کرده اند.

در هفته های اخير برخی از رسانه های اسرائيل و آمريکا گزارشهايی درباره احتمال حمله نظامی به ايران و اختلاف بين رهبران دو کشور بر سر چگونگی مقابله با بحران هسته ای ايران منتشر کرده اند.

اسرائيل گرچه از تحريمهای آمريکا و اروپا عليه جمهوری اسلامی استقبال کرده ولی رهبران آن کشور بر اين نکته هم تاکيد کرده اند که گزينه نظامی همچنان به عنوان يکی از راههای جلوگيری از دست يابی ايران به سلاحهای هسته ای مطرح است.

برخی از مقامات اسرائيلی هم گفته اند که اگر قرار است اقدامی نظامی عليه ايران صورت بگيرد و تاثير گذار باشد ، اين حمله بايد در تابستان سال جاری انجام شود .

از سوی ديگر در آمريکا نگرانی از اقدام يکجانبه اسرائيل در حمله به ايران و پيامدهای منطقه ای و جهانی آن شدت گرفته است.

در چند روز اخير اهود باراک و ديگر مقامات اسرائيلی اختلاف بين دو کشور در برخورد با برنامه هسته ای ايران را رد کرده اند .

در همين حال همزمان با سفر وزير دفاع اسرائيل به واشنگتن جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد گفت که ايران هنوز تصميم نگرفته دست به ساخت سلاح هسته ای بزند.

او گفت که دولت آمريکا معتقد است برای ادامه فعاليتهای ديپلماتيک و فشار به ايران هنوز فرصت و زمان باقی مانده ولی در عين حال تاکيد کرد که واشینگتن در تلاش برای جلوگيری از دست يابی ايران به سلاحهای هسته ای تمام گزينه ها را در نظر خواهد گرفت.

دوشنبه هفته آينده هم قرار است بنيامين نتانياهو ، نخست وزير اسرائيل در واشینگتن با باراک اوباما ، رئيس جمهوری آمريکا ديدار و گفت و گو کند.

گفته می شود در اين دور از مذاکرات برنامه هسته ای ايران و چگونگی برخورد با آن به بحث گذاشته خواهد شد.

روزنامه هارتز چاپ تل آويو در شماره روز چهارشنبه خود نوشته است که نخست وزير اسرائيل از باراک اوباما خواهد خواست هشداری صريح و روشن درباره احتمال حمله نظامی به جمهوری اسلامی بفرستد.

به نوشته هارتز ، نتانياهو می خواهد اين هشدار در بيانيه مشترکی که پس از ديدار رهبران دو کشور منتشر خواهد شد، گنجانده شود.
XS
SM
MD
LG