لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

آمريکا گروه جندالله را در فهرست سازمان های تروريستی قرار داد


وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه گروه جندالله را ، که در استان سيستان و بلوجستان ايران دست به اقدامات مسلحانه می زند، در فهرست گروه های تروريستی خود قرار داد.

در بيانيه وزرات امور خارجه آمريکا آمده است: «جندالله از بدو تاسیس آن در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) در تعداد زيادی عمليات نقش داشته که به قتل و جراحت شهروندان و مقامات دولتی ايران در استان سيستان و بلوچستان منجر شده است.»

وزارت امورخارجه آمريکا همچنين گفته است:«جندالله از تاکتیک های مختلفی مانند؛ حمله انتخاری، کمين، آدم ربايی و ترور های هدفمند استفاده کرده است.»

گروه جندالله اقدامات خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی ‌مذهب در سيستان و بلوچستان می‌داند.

وزارت امورخارجه آمريکا در بيانيه خود فهرستی از حملات و اقدامات مسلحانه گروه جندالله را بيان کرده است.

در دو انفجار انتحاری در مسجد جامع شيعيان در زاهدان در ۲۴ تيرماه سال جاری ۲۸ نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند. گروه جندالله در بيانيه ای مسئوليت اين حمله انتحاری را برعهده گرفت.

در بيانيه وزارت امورخارجه آمریکا همچنین به انفجار در مسجد امير المومنين زاهدان در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ که تعداد زيادی کشته و زخمی برجای گذاشت، اشاره شده است.

وزارت امورخارجه آمريکا می گويد عمليات انتحاری این گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم چهل کشته برجای گذاشت، يکی از مرگبارترين حملات تروريستی از دهه ۱۹۸۰ به بعد در ايران است.

وزارت امورخارجه آمريکا همچنين می گويد: پس از بازداشت عبدالمالک ريگی، رهبر سابق جندالله، توسط ايران، اين گروه رهبر جديدی به نام حاج محمد ظاهر بلوچ انتخاب کرده است و اعلام کرد به فعاليت های «تروريستی» خود ادامه می دهد.

آمريکا می گويد قرار دادن در فهرست گروههای تروريستی ابزار مهمی در مبارزه با تروريسم و قطع دستيابی اين گروهها به هرگونه کمکی است.

براساس اين بيانيه هرگونه همکاری و اختصاص منابعی به گروه جندالله ممنوع شده و تمام دارايی های اين گروه در قلمرو آمريکا توقيف می شود.

دولت های ايران و پاکستان جندالله را يک سازمان تروريستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی بارها ايالات متحده را به حمايت از اين گروه متهم کرده اند.

دادسری انقلاب اسلامی در سی خردادماه سال جاری اعلام کرد :عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوين به دار آويخته شده است.

دادسرای انقلاب اسلامی درباره اقدامات گروه جندالله گفته بود اين گروه به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲، «۳۵ مورد گروگانگيری از اتباع داخلی و خارجی ، ‪ ۲۵‬مورد اخاذی و بيش از ‪ ۴۰‬ فقره عمليات راه بندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده است.».
XS
SM
MD
LG