لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، اعدام شد


عبدالمالک ریگی اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی دستگير شد.
عبدالمالک ریگی اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی دستگير شد.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله، صبح روز يکشنبه به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوین به دار آویخته شده است.

دادگاه عبدالمالک ريگی ششم خردادماه در تهران برگزار شد و دادگاه انقلاب تصريح کرده است که پس از صدور رای، «حکم صادره مطابق مقررات به نامبرده ابلاغ شد.»

دادگاه انقلاب اسلامی می گويد: عبدالمالک ريگی حکم صادره را پذيرفته و «تقاضای عفو» کرده بود که رييس قوه قضاييه با اين در خواست مخالفت کرده است.

عبدالمالک ريگی يازده اتهام داشته است و به گفته دادسرای عمومی و انقلاب تهران، وی در جريان دادگاه اين اتهامات را پذيرفته و «اذعان» کرده است که در برخی از قتل‌ها «مباشرت و در برخی نيز آمريت» داشته است.

دادسرای انقلاب اسلامی همچنين می گويد: گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی از سال ۱۳۸۲، «۳۵ مورد گروگانگيری از اتباع داخلی و خارجی ، ‪ ۲۵‬مورد اخاذی و بيش از ‪ ۴۰‬ فقره عمليات راه بندی مسلحانه توام با انفجار انجام داده است.»

به گفته دادسرای انقلاب اسلامی، در جريان عمليات مسلحانه اين گروه ۱۵۴‬نفر از نيروهای انتظامی و شهروندان غير نظامی کشته و ‪ ۳۲۰‬نفر نيز مجروح شده اند.

عبدالمالک ريگی که گروه تحت رهبری‌اش در سال‌های گذشته مسئوليت برخی از اقدامات مسلحانه در شرق ايران را بر عهده گرفته بود، در اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی دستگير شد و در ماه‌های اخير چندين بار تلويزيون دولتی ايران اعترافاتی را به نقل از وی منتشر کرد.

جندالله اقدام‌های خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی‌مذهب در سيستان و بلوچستان می‌داند و پس از بازداشت عبدالمالک ريگی اعلام کرده که دست از فعاليت نخواهد کشيد و رهبری جديدی را برای خود برگزيده است.

عبدالمالک ريگی ۳۰ ساله، از اعضای يکی از قبايل شمال بلوچستان به نام «ريگی» است و گروه جندالله را که خود از آن تحت عنوان «جنبش مقاومت مردم ايران» نام می‌برد، در سال ۲۰۰۲ تأسيس کرد.

گروه تحت رهبری ريگی از سال ۲۰۰۵ عمليات مسلحانه خود را آغاز کرد و در اين سال‌ها مسئوليت چندين حادثه «تروريستی» را بر عهده گرفت.

جندالله از جمله در آخرين عمليات خود، اقدام به بمبگذاری انتحاری در شهرستان «سرباز» استان سیستان و بلوچستان کرد که در نتيجه اين اقدام شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله سرتيپ «نورعلی شوشتری» جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه کشته شدند
XS
SM
MD
LG