لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

برگزاری دادگاه عبدالمالک ریگی به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض»


خبرگرازی‌های ایران روز جمعه گزارش دادند که سه ماه پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، دادگاه انقلاب تهران، روز پنجشنبه، به اتهام‌های وی رسیدگی کرده است.

عبدالمالک ریگی که گروه تحت رهبری‌اش در سال‌های گذشته مسئولیت برخی از اقدامات تروریستی در شرق ایران را بر عهده گرفته بود، در اسفند ماه ۸۸ توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد و در ماه‌های اخیر چندین بار تلویزیون دولتی ایران اعترافاتی را به نقل از وی منتشر کرد.

اعترافاتی که به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی «قابل توجه» بوده و برای پخش در مناسبت‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.

آن طور که خبرگزاری‌ها به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشته‌اند، در جلسه دادگاه که با حضور وکیل مدافع عبدالمالک ریگی و خانواده‌های برخی از قربانیان «اقدام‌های تروریستی گروه جندالله» ، کیفرخواست صادره علیه عبدالمالک ریگی که وی را به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم می‌کرد قرائت شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران افزوده است که در این جلسه، معاون دادستان تهران به عنوان نماینده مدعی‌العموم با اشاره به ۷۹ مورد اقدام‌های عبدالمالک ریگی و گروه جندالله، از دادگاه تقاضای صدور اشد مجازات را کرده است.

گزارش خبرگزاری‌های به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاکی که عبدالمالک ریگی در این جلسه اتهامت وارده را پذیرفته و ضمن آنکه از اعضای گروه جندالله خواسته است که «اشتباهات او را تکرار نکنند»، از شاکیان پرونده هم طلب بخشش کرده است.

جندالله اقدام‌های خود را در دفاع از شهروندان سنی‌مذهب در سیستان و بلوچستان می‌داند و پس از بازداشت عبدالمالک ریگی اعلام کرده که دست از فعالیت نخواهد کشید و رهبری جدیدی را برای خود برگزیده است.

عبدالمالک ریگی ۳۰ ساله، از اعضای یکی از قبایل شمال بلوچستان به نام «ریگی» است و گروه جندالله را که خود از آن تحت عنوان «جنبش مقاومت مردم ایران» نام می‌برد، در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد.

گروه تحت رهبری ریگی از سال ۲۰۰۵ عملیات مسلحانه خود آغاز کرد و در این سال‌ها مسئولیت چندین حادثه تروریستی را بر عهده گرفت و از جمله در آخرین عملیات خود، اقدام به یک بمبگذاری انتحاری در شهرستان «سرباز» کرد که در نتیجه این اقدام شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله سرتیپ «نورعلی شوشتری» جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه کشته شدند.

دادگاه عبدالمالک ریگی در شرایطی برگزار می‌شود که روز دوشنبه همین هفته نیز داگستری سیستان و بلوچستان حکم اعدام عبدالحمید ریگی برادر وی را به اجرا گذاشت.

عبدالحمید ریگی، در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ایران تحویل داده شد و در پی تحویل وی بود که گروه جندالله، در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، اقدام به گروگانگیری ۱۶
مأمور پلیس مستقر در این پایگاه کرد.

مقام‌های ایرانی در آن زمان حاضر به مبادله عبدالحمید ریگی و دیگر اعضای زندانی گروه جندالله با مأموران گروگان گرفته شده نشد و آن طور که مقام‌های رسمی پلیس عنوان کردند همه گروگان‌های این حادثه جان خود را از دست دادند.

ایران آمریکا و بریتانیا را به حمایت و هدایت جندالله متهم می‌کند و به رغم تکذیب این اتهام از سوی مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی، اعترافاتی را در این زمینه از عبدالمالک ریگی منتشر کرده است.

ریگی که به گفته وزیر اطلاعات ایران، ۲۴ ساعت پیش از دستگیری در یکی از پایگاه‌های آمریکایی‌ها در افغانستان حضور یافته بود، در تازه‌ترین اعترافاتی که از وی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد گفته است که در مراکش، لیست ترور افرادی در تهران را از کسانی که خود را نماینده ناتو معرفی کرده‌اند دریافت کرده است.
XS
SM
MD
LG