لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۳

جندالله مسئولیت گروگانگیری در سیستان و بلوچستان را به عهده گرفت


روز جمعه گروه جندالله، مسئولیت آدم‌ربایی در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت و اعلام کرد اگر اعضای زندانی این گروه آزاد نشوند، شش گروگان خود را تیرباران خواهند کرد.

این گروه که سابقه آدم‌ربایی و قتل نظامیان و غیر نظامیان را درکارنامه خود دارد، روز پنجشنبه، در مسیر ایرانشهر- چابهار، شش نفر را به گروگان گرفته است.

به گفته جلال سياح، معاون امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان، افزاد مسلح با متوقف کردن یک دستگاه اتوبوس پنج سرباز و یک کارمند بانک را به گروگان گرفته‌اند.

با این حال، در سایتی که منتسب به جندالله است، این گروه مدعی است که «شش تن از افسران بلندپایه نظامی و اطلاعاتی نیروی هوایی پایگاه شکاری کنارک» را به گروگان گرفته است.

بنا بر ادعای این گروه، در حمله این گروه چند نفر هم کشته شده‌اند که هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

جندالله تهدید کرده است که اگر اعضایش آزاد نشوند، گروگان‌ها «تیرباران» خواهند شد.

گروه جندالله، که رهبر آن عبدالمالک ریگی، در تیرماه امسال، به اتهام ««محاربه و افساد فی الارض» به دار آویخته شد، تاکنون مسئولیت بمبگذاری و آدم‌ربایی‌های بسیاری را در جنوب شرقی ایران به عهده گرفته است.

گروه جندالله در تیرماه امسال مسئولیت دو حمله انتحاری به مسجد جامع زاهدان را پذیرفت؛ حمله مرگبار این گروه که به کشته شدن دست کم ۲۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر منجر شد با محکومیت بین‌المللی روبرو شد.

در واکنش به این حمله‌های انتحاری، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «من این حمله‌ها‌ی بی‌شرمانه تروریستی در مسجدی در جنوب ایران را به شدت محکوم می‌کنم.»

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیر حمله انتحاری در زاهدان را «اقدام بی‌خردانه تروریستی» توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز حمله انتحاری این حمله را محکوم کردند.

در هفتم خرداد ۱۳۸۸ بمبگذاری مشابهی در مسجد امیرالمومنین شهر زاهدان روی داد که بیش از ۲۰ نفر کشته شدند؛ مسئولیت این انفجار را نیز گروه عبدالمالک ریگی بر عهده گرفت.

در ۲۶ مهر ۱۳۸۸ این گروه مسئولیت عملیات انتحاری دیگری در شهر سرباز استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت که طی آن ۴۰ نفر کشته شدند؛ در میان کشته‌شدگان شماری از فرماندهان رده بالای سپاه نیز حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG