لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

آمريکا اظهارات اسد درباره دست نداشتن در سرکوب معترضان را «بی اعتبار» دانست


کاخ سفيد روزچهارشنبه اظهارات بشار اسد، رييس جمهوری سوريه درخصوص صادر نکردن دستور سرکوب تظاهرات مسالمت آميز در این کشور را «بی اعتبار» خواند. درهمين حال گزارش ها حاکی است که ترکيه تحريم هاي تازه ای عليه حکومت سوريه اعمال کرده است.

بشار اسد در گفت و گو با يک شبکه تلويزيون آمريکايی «ای بی سی نیوز» مسووليت سرکوب های معترضان در اين کشور را از خود سلب کرد و گفته است، هدايت نيروهايی که در اين سرکوب ها دست دارند در اختيار وی نيست.

در واکنش به اين اظهارات بشار اسد، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، گفت:«اين (سخنان) بی اعتبار هستند.»

جی کارنی اضافه کرده است:«جهان آنچه را که در سوريه اتفاق افتاده و می افتد، شاهد است.ايالات متحده و بسياری از کشورهای ديگر در سراسر جهان که خشونت های وحشيانه حکومت اسد را محکوم کرده اند، می دانند چه اتفاقاتی در حال وقوع است و چه کسی مسئول اين اتفاقات است.»

جی کارنی اضافه کرده است:«فکر نمی کنم کسی که اين مصاحبه را ببيند، پاسخ های آقای اسد را معتبر بداند.»

گفت وگوی تلویزیونی بشار اسد با «باربارا والترز» روز دوشنبه انجام شده ولی قرار است امروز چهارشنبه از شبکه «ای بی سی نیوز» پخش شود.

رييس جمهور سوريه در اين مصاحبه گفته است: «بين اتخاذ سياستی مبنی بر سرکوب و اشتباهات صورت گرفته از سوی برخی مقام های دولتی، تفاوت وجود دارد. اين يک تفاوت بسيار بزرگ است.»

وی هر گونه احساس تقصير درباره سرکوب ها را رد کرده و می می گويد: «من برای محافظت از مردم بهترين کارها را انجام داده ام، لذا احساس گناه نمی کنم. شما بايد برای جان هايی که از دست رفته اند متاسف باشيد. اما وقتی که کسی را نمی کشيد، نبايد احساس گناه کنيد.»

باربارا والترز در چالش با سخنان رييس جمهور سوريه، به او گفته است: «بازرسی های خانه به خانه صورت گرفته و کودکان بازداشت شده اند. من اين تصاوير را ديدم.»

بشار اسد در پاسخ گفت، «بگذار با تو رک باشم باربارا؛ من حرف تو را باور نمی کنم.»

اين در حالی است که براساس برآورد سازمان ملل متحد، از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در سوريه در ماه مارس تا کنون دست کم ۴۰۰۰ نفر در اين کشور کشته شده‌اند.

باربارا والترز در این گفت وگو به آمار و اسناد منتشر شده از سوی سازمان ملل اشاره می کند که بشار اسد در پاسخ می گوید: «ما چنین مدارکی را ندیده ایم. اگر آن ها راست می گویند، مدارک را برای ما بفرستند تا صحت آن بررسی کنیم. سازمان ملل نهادی نیست که هرچه بگوید دربست اعتبار آن قبول باشد.»

اقدام تازه دولت ترکيه

در همين حال دولت ترکيه اعلام کرده است که تعرفه کمرگی را برای کالاهای سوريه افزايش خواهد داد.

«حيات يازيچی»، وزير تجارت و گمرک ترکيه روز چهارشنبه گفته است:«ما ماليات بر کالاهای وارداتی از سوريه را ۳۰ درصد افزايش می دهيم.»

دولت ترکيه روز چهارشنبه نهم آذرماه در اعتراض به سرکوب معترضان توسط حکومت بشار اسد، تحريم هايی را عليه سوريه اعمال کرد.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه ، گفته بود، کشورش روابط مالی با سوريه و بانک مرکزی اين کشور را متوقف کرده و اموال و دارايی دولت سوريه را مسدود خواهد کرد.

سوريه نيز در واکنش به اين اقدام قرارداد تجارت آزاد بين دو کشور را لغو کرد و تعرفه گمرکی کالاهای ترکيه و همچنين بهای سوخت را برای کاميون های ترانزيتی ترکيه افزايش داد.

با اين حال، وزير تجارت و گمرگ ترکيه می گويد:«سوريه هزينه زيادی براي این تحريم ها پرداخت خواهد کرد.»

وزیراقتصاد ترکيه نيز گفته است که کشورش درحال بررسی مسيرهای جایگزین ترانزيت کالا از طریق سوریه به کشورهای خاورميانه، مانند عراق است.
XS
SM
MD
LG