لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

ديدگاه ها؛ رييس جمهوری آينده آمریکا و روابط تهران و واشینگتن


جان مک کین و باراک اوباما نامزدهای حزب جهوری خواه و حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا AFP
جان مک کین و باراک اوباما نامزدهای حزب جهوری خواه و حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا AFP

پنچ ماه پس از رقابتی طاقت فرسا ميان دونامزد مقام رياست جمهوری حزب دموکرات آمريکا، ظاهرا اين مرحله از اين رقابت ها در حال پايان است. اگرچه هنوز خانم هيلاری کلينتون يکی از نامزدهای حزب دموکرات رسما شکست خود را در رقابت با باراک اوباما اعلام نکرده است.


اما گفته می شود قرار است در يکی دوروز آينده وی رسما با تبريک گفتن به آقای اوباما و اعلام حمايت از وی در رقابت با مک کين، از ادامه رقابت کناره گيری کند


در اين ميان ديدار غير منتظره باراک اوباما از خانم کلينتون در خانه شخصی وی در نيويورک توجه بسياری از ناظران را به خودجلب کرده است.


پس از اين ديدار غير منتظره دو رقيب، دو سناتورحزب دموکرات با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که گفت وگوهای مفيدی در باره کارهايی که در پيش است، داشته اند


به نوشته نيويورک تايمز، روزنامه معتبر آمريکايی، ديدار دو رقيب به ابتکارخاتم کلينتون بوده است. از سوی ديگر گمانه زنی ها در باره اينکه آيا هيلاری کلينتون در صورت پيروزی آقای اوباما و رييس جمهور شدن وی معاون اوخواهد شد يا نه با موضع گيری خانم کلينتون کمی روشن ترشده است.


به گزارش خبرگزاری ها خانم کلينتون گفته است که انتخاب معاون در دست باراک اوباما است و او شخصا خود را نامزد مقام معاونت نخواهد کرد.


بنابراين و با پايان يافتن رقابت ميان دونامزد حزب دموکرات در روزهای آينده بايد شاهد آغازرقابتی جدی ميان جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه و باراک حسين اوباما نامزد حزب دموکرات بود.


پيشاپيش آغاز آخرين مرحله رقابت انتخاباتی رياست جمهوری که در آبان ماه اينده برگذار می شود، سناتور جان مک کين، کانديدای نهايی حزب جمهوری خواه در روزهای گذشته حمله به رقيب انتخاباتی احتمالی خود را شدت داد.


وی در جمع هوادارانش در لوييزيانا با انتقاد از اوباما که بگفته آقای مک کين مدام دم از تغيير می زند، تغييرات بگفته او مورد ادعای باراک او باما را « تغييراتی نابجا و غلط» ناميد. سناتور مک کين همزمان اما حساب خود را از جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا، جدا کرد و گفت خود را در بسياری از مسائل و موضوعات کاملا همفکرآقای بوش نمی داند.


سناتور اوباما که در هفته های پيش نظر گاه های ظاهرا ملايم تری را برای چگونگی رفتار با ايران مطرح کرده بود، روز چهارشنبه در سخنرانی خود در برابر اجلاس ايپاک، کميته آمريکا يی روابط عمومی اسرائيل، که از آن به عنوان گروه سياسی فشار هوادار اسرائيل در آمريکا نام برده می شود، با تاکيد بر تعهدات آمريکا در برابر اسرائيل گفت گزينه نظامی برای مقابله با سياست های هسته ای ايران روی ميز است و از ايران خواست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزات امور خارجه ايران، درواکنش به گفته های آقای اوباما در باره برنامه های هسته ای ايران و تهديدآميز خواندن آن اين ارزيابی را کاملا يک سويه و غيرواقعی خواند. سخنگوی وزات امور خارجه جمهوری اسلامی گفته های آقای اوباما را فرصت طلبانه و ناشی از القائات به گفته او صهيونيستی و توهمزدگی خواند.


  • « مشکلات در روابط ايران و آمريکا بستگی به اين يا آن حزب در آمريکا ندارد چون مثلا بيشترين تحريم ها عليه ايران درزمان بيل کلينتون تصويب شد.بنابراين حل مشکلات در روابط دوکشور بيشتر به ايران برمی گردد»
هوشنگ امیر احمدی

بررسی اين مرحله از انتخابات رياست جمهوری در ايالات متحده و پی آمدهای احتمالی آن برای روابط ايران و آمريکا در کانون برنامه ديدگاه های اين هفته راديو فردا قرار دارد:


تغيير در روابط با کشورهای خاورميانه


کوروش همايون پور، يک ايرانی هوادار حزب دموکرات در واشنگتن به راديو فردا می گويد:« ورود باراک اوباما به صحنه رقابت های انتخاباتی به عنوان نامزد نهائی حزب دموکرات در برابر جان مک کين کانديدای حزب جمهوريخواه تقريبا قطعی است و اعلام رسمی نامزدی وی از سوی ارگان های حزب احتمالا در چند روز آينده رسما اعلام خواهد ».


به گفته آقای همايون پور «شرايط کنونی انتخاباتی در آمريکا شرايطی معمولی وعادی نيست بلکه همه از لزوم تغيير صحبت می کنند. آقای اوباما به عنوان اولين رنگين پوست و از تبار مها جرين با خود نسيم تازه ای را در دنيای سياست در ايالات متحد آمريکا آورده است که ميتواند به نوگرائی در سياست بينجامد»


آقای همايون پور در باره تاثير گذاری انتخابات آمريکا در صورت انتخاب آقای اوباما بر روی روابط اين کشور با ايران می گويد :«سياست خارجی باراک اوباما از زمين تا آسمان با سياست خارجی جمهوری خواهان فرق خواهد داشت. »


کورش همايون پود پيش بينی می کند که «ممکن است که در روابط آمريکا با اسرائيل تغييری پيش نيايد اما بی شک در روابط ايالات متحد با کشورهای خاورميانه تغييری اساسی پيش خواهد آمد.»


آقای همايون پور با اشاره به بی سابقه بودن انتخابات اين دوره می گويد:« باراک اوباما در انتخابات با رای بالا پيروز خواهد شد».


عراق و صلح خاورميانه


شايان سميعی، يکی از ايرانيانی که از سياست های حزب جمهوری خواه دفاع می کند ،در باره سياست جان مک کين، به عنوان رييس جمهوری احتمالی آينده، در برابر ايران به راديو فردا می گويد:« اصولا سياست خارجی آمريکا با تغيير رييس جمهوری دگرگونی ای زيادی را بدنبال نخواهد داشت. زيرا سياست خارجی آمريکا به شماری از فاکتورها بستگی دارد از جمله به سرنوشت جنگ در عراق، بستگی دارد به وضع اقتصادی آمريکا و همچنين به روند صلح در خاورميانه».


به گفته آقای سميعی «ضعف آقای اوباما در بی تجربه بودن وی درسياست بر می گردد و به همين دليل هم مدام مواضع خود را تغيير می دهد.»


شايان سميعی يک ايرانی هوادار حزب جمهوری خواه در واشنگتن بر اين نظر است که «جان مک کين بر خلاف باراک اوباما وابستگی به بزرگان حزب خود ندارد بلکه آشکارا می گويد که همه سياست های آقای بوش را هم قبول ندارد. »


ايده های جديد


هوشنگ امير احمدی ،استاد دانشگاه و رييس شورای آمريکائيان-ايرانيان، در باره پی آمدهای انتخاب احتمالی باراک اوباما برای روابط ايران و آمريکا به راديو فردا می گويد:« مشکلات در روابط ايران و آمريکا بستگی به اين يا آن حزب در آمريکا ندارد چون مثلا بيشترين تحريم ها عليه ايران درزمان بيل کلينتون تصويب شد.بنابراين حل مشکلات در روابط دوکشور بيشتر به ايران برمی گردد»


به گفته آقای امير احمدی« باراک اوباما با ايده های تازه ای به ميدان آمده است و شايد بتواند روش تازه ای در سياست خارجی به بهبود مناسبات آمريکا با ايران و نه تنها ايران را در پی داشته باشد. »


هوشنگ امير احمدی مهمترين چالش آمريکا در سياست خارجی را چگونگی گفتمان با مسلمانان و نيروهای سياسی در خاورميانه است که همه آنها را نمی توان تروريست خواند.


به گفته آقای امير احمدی «ايران در حال حاضر نگران اين است که مبادا در ماه های آينده يک درگيری نظامی پيش بيايد. »


آقای امير احمدی پيش بينی می کند که« باراک اوباما رييس جمهوری آينده خواهد بود اما همزمان بر اين نظر است که انتخابات سختی خواهد بود زيرا حزب جمهوری خواه حزبی پرقدرت و با نفوذ. از سوی ديگر اما آمدن باراک اوباما طيف جديدی از رای دهندگان را به ميدان آورده است که به آقای اوباما رای خواهند داد. »


XS
SM
MD
LG