لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

جام‌جهانی۲۰۱۰ آفريقای‌جنوبی؛ آلمان با شکست اروگوئه سوم شد


در مسابقه رده بندی جام جهانی ۲۰۱۰ برتری چند بار دست به دست شد تا سرانجام آلمان با برتری سه بر دو بر اروگوئه مقام سوم دوره گذشته را حفظ کند و پيکارهای آفريقای جنوبی را با موفقيت به پايان برساند.

در زير باران شديد بندر پورت اليزابت ، نيمه نخست اين مسابقه مهيج و پر گل در ورزشگاه نلسون ماندلا بی يک بر يک بود و توماس مولر در دقيقه ۱۹، مارسل يانسن در دقيقه ۵۶ و سامی خديرا در دقيقه ۸۲ برای آلمان و ادينسون کاوانی در دقيقه ۲۸ و ديه گو فورلان در دقيقه ۵۱ برای اروگوئه گل زدند.

گل اول پس از ضربه شواينس تايگر از سی متری بود که دفع ناقص ديه گو موسله را، دروازه بان اروگوئه با ضربه تمام کننده مولر ۲۰ ساله به تور نشست. به دنبال ضربه کرنر مسعود اوزيل، ضربه سر آرنه فريدريخ به ديرک دروازه خورد. اين گل و اين لحظه خطرناک را ياران تاوارز با يک ضد حمله سريع با پاس ديه گو پرز به سوآرز و ارسال يک پاس طلايی از سوی او برای کاوانی به گل تساوی بخش نيمه نخست انجاميد.

شروع نيمه دوم با ارسال توپ از سوی اگيديو آره والو و با يک ضربه تماشايی و «آکروباتيک» توسط ديه گو فورلان، به گل برتری دو بر يک اروگوئه منجر شد. اما اين برتری تنها پنج دقيقه دوام آورد و توپ عمقی ژرومه بوآتنگ از عهده مهار موسله را خارج بود تا ينسن با يک ضربه سر کار را به تساوی بکشاند.

در حالی که توپ هر لحظه از يک قطب زمين به قطب ديگر می رفت، در يک بازی گسترده سرانجام گل خديرا به پيروزی آلمان و کسب مقام سوم اين تيم اروپايی رای داد. مولر به عنوان بازيکن برتر اين پيکار انتخاب شد.

در پايان آلمان با ۱۶ گل زده گلزن ترين تيم جام جهانی تا پيش از مسابقه پايانی شد. اين بالاتر از تعداد گلهای اين تيم در جام جهانی ۱۹۹۰ و يک گل کمتر از کل گلهای اين تيم در جام جهانی ۱۹۷۰ است. مولر و فولان تعداد گلهای خود را به پنج رساندند تا با وسلی اسنايدر هلندی و داويد وی يا از اسپانيا برابر کنند. مصدوميت ميروسلاو کلوزه از ناحيه پشت باعث شد تا او در اين بازی غايب باشد و در پنج گل زده به کار خود پايان دهد.

در تيم يوآخيم لو علاوه بر کلوزه، پودولسکی هم غايب بود و به جای فيليپ لام هم دنيس آئوگو بازی کرد تا بازوبند کاپيتانی را شواينس تايگر داشته باشد. هانس-يورگ بوت در دروازه هم جانشين مانوئل نوئر شد. کاکائو در نوک حمله هم در اين بازی از ابتدا به بازی آمد.

در تيم اروگوئه هم کاپيتان لوگانو از مصدوميت رها نشان داد و خورخه لوسيله و لوييس سوآرز نيز از محروميت خارج شده و به زمين آمدند.

اين تکرار مسابقه رده بندی جام جهانی ۱۹۷۰ در مکزيک بود که اروگوئه در آخرين حضور چشمگير خود با شکست از آلمان چهارم شد. پس از آن اين کشور کوچک آمريکای جنوبی ديگر حضور درخشانی در جام جهانی نداشت اما اين بار پس از دو شکست حماسی سه بر دو از هلند و اروگوئه سربلند به کار خود پايان داد.

در هر دو مسابقه اروگوئه تا ثانيه آخر جنگيد و در مسابقه با آلمان آخرين ضربه مسابقه ضربه آزاد تماشايی ديه گو فورلان بود که به بدور از مهار دروازه بان بايرن مونيخ و مدافعان به روی ديرک افقی دروازه آلمان فرود آمد و بازگشت آن به زمين با سوت پايان مسابقه از سوی داور همراه شد تا اروگوئه بار ديگر بازی را به تساوی نکشاند و فورلان شش گله نشود.
XS
SM
MD
LG